PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jak rozrasta się handel wielkopowierzchniowy w polskich miastach?

  • www.portalsamorzadowy.pl
  • 19 sie 2014 13:54

Kraków w tym roku zarobi blisko 25 mln zł na sklepach wielkopowierzchniowych. Dużo mniejszy Rzeszów może liczyć na 14 mln zł. W 2015 roku liczba dyskontów w Polsce ma sięgnąć 4 tys., nie licząc galerii handlowych. Na ile samorządy rozsądnie podchodzą do wydawania kolejnych pozwoleń na budowę? - pyta www.portalsamorzadowy.pl.

REKLAMA

Według danych Market Side najwięcej marketów (w przeliczeniu na liczbę mieszkańców) ma Gorzów Wielkopolski. Działa tam ok. 30 sklepów wielkopowierzchniowych, z czego ponad 20 to dyskonty. Biorąc pod uwagę, że w mieście żyje ok. 125 mieszkańców, na jeden market przypada ok. 5,6 tys. osób.

Dyskonty dominują także w Gdańsku, gdzie wskaźnik ten wynosi 8,5 tys. Z kolei najwięcej, bo ok. 80 marketów, jest w stolicy. Przewodzi sieć Biedronka, która w 2013 roku otworzyła 280 nowych sklepów w całej Polsce i obecnie ich liczba sięga ok. 2,5 tys.

- Tempo przyrostu sklepów dyskontowych w naszym kraju jest niepokojące i może prowadzić do zakłócenia równowagi w handlu. Np. w Olecku, w którym mieszka ok. 15 tys. osób, działa 5 dyskontów, przez co mniejsze sklepy praktycznie nie mają szans rozwoju. Takich miejsc jest w naszym kraju wiele - podkreśla Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

Według raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych na koniec 2013 roku w kraju istniało 416 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 9,84 miliona mkw. Trwa budowa 40 kolejnych galerii. Zwiększająca się liczba dyskontów oraz centrów handlowych wiąże się nie tylko z ich wpływem na lokalny handel, ale także z przestrzenią miejską. W 2012 roku Sukiennice nazwane zostały pierwszym supermarketem Krakowa, a to za sprawą Carrefoura, który został tam otwarty. Dopiero po burzy medialnej i sprzeciwie mieszkańców zdecydowano się na przeniesienie sklepu do kamienic przy rynku. Samorząd wybrał mniejsze zło, ale polityki nie zmienił.

- Sukiennice są na terenie placu miejskiego obejmującym Rynek Główny. W obiekcie tym dopuszczona została lokalizacja m.in. usług z zakresu handlu detalicznego, stąd lokalizacja sklepu Carrefour jest zgodna z planem - wyjaśnia Filip Szatanik, zastępca dyrektora ds. informacji w krakowskim magistracie.

Wydaje się również, że samorządy nie panują nad odległością między powstającymi sklepami. W Chorzowie dwa markety sieci Biedronka dzieli zaledwie ok. 200 metrów.

W Rudzie Śląskiej przy jednym z głównych skrzyżowań są: pasaż handlowy, park handlowy i Kaufland. Powstaje tam kolejna galeria. Jednak w tym ostatnim wypadku inwestor w porozumieniu z miejskim konserwatorem zabytków odtwarza budynek na kształt zabytkowej cegielni.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA