PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jak wycenić centrum handlowe?

  • Autor: propertynews.pl
  • 30 mar 2016 17:55

Jak wycenić centrum handlowe? Joanna Kaczmarek-Walas, dyrektor w Dziale Wycen, JLL

Aby jak najlepiej reagować na zmieniające się warunki, wskazana jest regularna wycena centrum handlowego. Proces ten analizuje Joanna Kaczmarek-Walas, dyrektor w Dziale Wycen, JLL.

REKLAMA

Na koniec 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,01 mln mkw. Obejmuje ona takie formaty jak: centra handlowe – 9,28 mln mkw., parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,52 mln mkw. oraz centra wyprzedażowe – 0,21 mln mkw. Co więcej, w ubiegłym roku inwestorzy byli najbardziej aktywni właśnie na rynku nieruchomości handlowych – wartość transakcji zrealizowanych w 2015 r. sięgnęła ok. 2,26 mld euro. 

Rosnąca konkurencja, zmiany ekonomiczne, nowe marki, rekomercjalizacja, rozbudowa i przebudowa obiektów, jak również zmieniające się oczekiwania polskich konsumentów powodują, że wartość centrów handlowych może podlegać bardzo dynamicznym zmianom. Doskonałym przykładem jest tu jedno z warszawskich centrów handlowych, które dzięki rozbudowie oraz wprowadzeniu nowych marek dość istotnie podniosło swoją wartość (o ok. 15 proc., nie uwzględniając wzrostów wynikających ze zmian ekonomicznych). Niestety, nie wszystkie centra mogą pochwalić się tak spektakularnymi wzrostami i pomimo sprzyjających warunków ekonomicznych tracą na wartości. Taka sytuacja miała miejsce w jednym z mniejszych miast, gdzie pojawił się konkurencyjny projekt, lepiej zlokalizowany i posiadający znacznie szerszą ofertę handlową. Tutaj spadki w starszym obiekcie osiągnęły wartości rzędu 20 proc. na przestrzeni dwóch ostatnich lat.

Wartość transakcji zrealizowanych w 2015 r. sięgnęła ok. 2,26 mld euro. To najlepszy rezultat od 2006 r., a zarazem czterokrotnie wyższy od wyniku zarejestrowanego w 2014 r. Nic więc dziwnego, że sektor handlowy znajduje się na radarze inwestorów, instytucji finansujących i deweloperów.

Wycena tego typu obiektów zasadniczo nie różni się metodologicznie od wyceny pozostałych nieruchomości komercyjnych, takich jak budynki biurowe czy magazynowe. We wszystkich wymienionych przypadkach stosuje się podejście dochodowe. Różnice powstają na etapie analizy czynników wpływających na funkcjonowanie danego obiektu.

Jak wygląda wycena centrum handlowego?

W przypadku centrów handlowych szczegółowej analizie podlega szereg czynników makroekonomicznych, jak również dotyczących samej nieruchomości. Istotną kwestią jest siła nabywcza mieszkańców danego miasta, nasycenie powierzchnią handlową, a tym samym istniejąca i planowana konkurencja. Ocenia się lokalizację w kontekście bliskości osiedli mieszkaniowych, łatwości dostępu, a tym samym zasięgu danego centrum (catchment area).

  • Kam 2016-10-16 18:07:56
    Można również skorzystać z dostępnych 24h/dobę programów, dzięki którym samodzielnie dokonamy wyceny obiektu handlowego. Przykładowo na 24ivalue znajdziecie taki program
  • ciekawski 2016-08-06 23:35:51
    hm czy na zdjęciu na pewno jest kobieta? jeżeli tak, to dość dziwne, że mimo zajmowania tak wysokiej pozycji nie słyszała o regulacji brwi, kobiecym fryzjerze i ewentualnie zabiegach plastycznych


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA