PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jaka przyszłość czeka centra outletowe?

  • Autor: propertynews.pl
  • 23 cze 2015 14:19

Jaka przyszłość czeka centra outletowe? Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE

Rynek tradycyjnych centrów handlowych jest coraz bardziej nasycony, co powoduje, że inwestorzy aktywnie działający na rynku, poszukują innych, alternatywnych formatów handlowych. - Wyprzedażowe centra handlowe – kolejny etap rozwoju rynku, to najnowszy raport CBRE, prezentujący obecną sytuację oraz dalsze możliwości ewolucji tego segmentu.

REKLAMA

Podstawowym parametrem centrum wyprzedażowego, odróżniającym ten projekt od innych konceptów, jest oferta produktów o cenach minimum 30 proc. niższych niż w regularnych sklepach. Wyprzedażowe centra handlowe, zazwyczaj o powierzchni od 12.000 do 25.000 mkw., zlokalizowane są najczęściej na gęsto zludnionych obrzeżach aglomeracji, co pozwala na dotarcie nawet dwóch milionów klientów w przeciągu półtoragodzinnego czasu dojazdu. Tak szerokie zakreślenie strefy zasięgu jest niezbędne dla funkcjonowania obiektu o specyficznej funkcji wyprzedażowej.

- Od początków lat 90, kiedy zaczął się rozwijąć rynek powierzchni handlowych, nieustannie obserwujemy pojawianie się nowych funkcji oraz zmiany w istniejących już obiektach. Pierwszy projekt typu „outlet” został otwarty w 2002 r. i było to naturalną konsekwencją dojrzewania rynku i rosnącej świadomości konsumentów. Wyprzedażowe centra handlowe stały się po prostu niezbędne - nie tylko dywersyfikują rynek i poszerzają ofertę handlową dla klientów, ale również pozwalają upłynnić działalność wielu markom zapewniając dodatkowy kanał sprzedaży. Zakończone sukcesem procesy komercjalizacji obiektów outletowych, potwierdzają potencjał nabywczy tych konceptów oraz pokazują, że z sukcesem zadomowiły w Polsce. Dodatkowo, co istotne, należy też wspomnieć, że klient centrum wyprzedażowego, to nabywca dokonujący faktycznych zakupów - dzięki ograniczeniu oferty dodatkowej, takiej jak punkty usługowe czy gastronomiczne, wydatki klientów nie są tak rozproszone, jak w przypadku tradycyjnych konceptów - komentuje Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE.

Główną branżą najemców obecnych w centrach wyprzedażowych jest sektor modowy, stanowiący aż połowę wszystkich marek. Wśród najemców dużą grupę stanowią także branże sportowe oraz obuwnicze, z udziałem w outletach na poziomie około 12 proc. każda. Wśród najmniej licznie reprezentowanych sektorów są usługi – zaledwie 1 proc. wszystkich najemców. Dla konceptów wyprzedażowych charakterystyczny jest również brak części restauracyjnej tzw. food court, który stanowi nieodłączny element w typowych centrach handlowych

Sukces centrum wyprzedażowego w dużej mierze zależy od lokalizacji, gęstości zaludnienia oraz zasięgu oddziaływania. Biorąc pod uwagę istniejące obiekty, można wskazać potencjalne obszary w Polsce, w których mogłyby powstać kolejne centra. Wstępne szacunki wskazują na region południowy i południowo-wschodni oraz centralną Polskę, chociaż nie jest wykluczone, że wraz ze wzrostem liczby najemców oraz dojrzewaniem rynku handlowego, potencjalnych lokalizacji pojawi się więcej.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA