PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jakość na pierwszym miejscu - cały wywiad z Arnaud Burlin

  • Autor: propertynews.pl
  • 11 maj 2015 10:09

Jakość na pierwszym miejscu - cały wywiad z Arnaud Burlin Arnaud Burlin, dyrektor zarządzający na region Europy Centralnej i Austrię, Unibail-Rodamco

Unibail-Rodamco interesują wyłącznie największe centra handlowe w kluczowych miastach Europy. W Polsce spółka skupiona jest na Warszawie. Należy do niej Arkadia, Galerii Mokotów i Warszawa Wileńska, a także część Złotych Tarasów. Wkrótce jednak wyjdzie poza stolicę z projektem we Wrocławiu. O kondycji i wyzwaniach dla branży oraz planach związanych z polskim rynkiem opowiada nam Arnaud Burlin, dyrektor zarządzający na region Europy Centralnej i Austrię

REKLAMA

Jak ocenia Pan kondycję sektora centrów handlowych w Europie i jak na tym tle wypada Polska?
Sądzę, że na tle całej Europy Polska radzi sobie bardzo dobrze: gospodarka kraju nadal szybko się rozwija, a ponadto – jak pokazują dane statystyczne – od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy zaczęły powstawać pierwsze centra handlowe, zapotrzebowanie na konsumpcję znacznie wzrosło.

Moim zdaniem, Polacy lubią robić zakupy w centrach handlowych, ponieważ pod jednym dachem kompleksy te oferują szeroki zakres produktów i usług, a także rozrywkę. To wielka wygoda, szczególnie że warunki atmosferyczne są tu mniej korzystne niż na południu Europy. To również jedna z przyczyn, dla których segment ulic handlowych jest bardziej rozwinięty poza Polską - na przykład Londyn czy Paryż to typowe miasta, w których zakupy robi się w sklepach na ulicach handlowych.

Podczas gdy poziom stawek czynszów w centrach handlowych w Polsce i Europie Zachodniej jest na bardzo zbliżonym poziomie, to w przypadku ulic handlowych różnice są już kolosalne. Dlaczego tak się dzieje, czy widzi Pan w Polsce miejsce na ulice handlowe z prawdziwego zdarzenia?
Rozwój ulic handlowych w Polsce – a szczególnie w Warszawie – po części związany jest z kontekstem historycznym, a także z pogodą i niewystarczającą ofertą handlową. To prawda, że ulice handlowe w Polsce nie przyciągają tak wielu klientów, jak te w innych, dużych miastach europejskich.

Czynsze nie pozostają w oderwaniu od obrotów generowanych przez najemców, dlatego lokale na częściej odwiedzanych ulicach handlowych, które pozwalają najemcom osiągać o wiele większą sprzedaż, są również inaczej wyceniane. Rynek - w pełni otwarty - reguluje się sam.

A jak wygląda stosunek wysokości czynszów do wartości sprzedaży w centrach handlowych w Polsce i Europie Zachodniej?
Generalnie, poziom opłat w stosunku do wielkości sprzedaży jest we wszystkich krajach podobny. Stawki ulegają niewielkim zmianom ze względu na sposób prowadzenia działalności (bezpośredni, czy w ramach franczyzy lub licencji, w których to przypadkach dochodzi dodatkowy, stały koszt prowadzenia działalności). W zależności od państwa różne mogą być też koszty pracy czy mediów.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA