PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

JLL: Wciąż jest miejsce na tradycyjne centra handlowe w Warszawie

  • Autor: propertynews.pl
  • 29 lut 2016 17:01

JLL: Wciąż jest miejsce na tradycyjne centra handlowe w Warszawie Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce

Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący łącznie ok. 1,65 mln mkw. powierzchni najmu. Wciąż jest tu miejsce na tradycyjne centra handlowe. Jak przedstawiała się sytuację na rynku powierzchni handlowych w aglomeracji warszawskiej po czwartym kwartale 2015 r. - przeanalizowała firma doradcza JLL.

REKLAMA

Warszawski rynek handlowy liczy ok. 1,65 mln mkw. powierzchni najmu w ramach takich formatach jak: centra handlowe (ponad 1,14 mln mkw.), parki handlowe (265 tys. mkw.), wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (186 tys. mkw.) czy centra wyprzedażowe (56 tys. mkw.).

- W 2015 r. aglomeracja warszawska wzbogaciła się o 64 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowej podaży oddano do użytku w ramach centrów handlowych – 45,9 tys. mkw. Z kolei największym projektem ukończonym w ubiegłym roku była rozbudowa Wola Parku - mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce.

 Aglomeracja Warszawy, ze średnim nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 447 mkw. na 1 000 mieszkańców, wciąż pozostaje jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju, za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- i długoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 tys. mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106,7 tys. mkw., a największym powstającym obecnie projektem jest Galeria Północna na Białołęce - dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Popyt

 - Warszawa pozostaje przyczółkiem do debiutu i ekspansji w Polsce dla wielu zagranicznych marek, w szczególności tych poszukujących prestiżowych lokalizacji. W 2015 r. na stołecznym rynku zadebiutowały międzynarodowe marki modowe - Superdry, Kiabi, Courir czy kosmetyczne - Origins. Rozwijał się również segment spożywczy i restauracyjny wraz z wejściem do Warszawy takich sieci jak Paul, Fuddruckers, Dairy Queen, Benihana czy Dunkin’ Donuts - wymienia Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Powierzchnie niewynajęte

Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie 1,5 proc., co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców (3,1 proc.).

Czynsze

Miesięczne czynsze typu prime za mkw. w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110-130 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.

- Wśród najważniejszych trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w aglomeracji warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych. Wciąż jest też miejsce na tradycyjne centra handlowe, o czym świadczy budowa Galerii Północnej - podsumowuje Anna Wysocka.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.