PARTNERZY
PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

JLL: Wciąż jest miejsce na tradycyjne centra handlowe w Warszawie

  • Autor: propertynews.pl
  • 29 lut 2016 17:01

JLL: Wciąż jest miejsce na tradycyjne centra handlowe w Warszawie Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce

Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący łącznie ok. 1,65 mln mkw. powierzchni najmu. Wciąż jest tu miejsce na tradycyjne centra handlowe. Jak przedstawiała się sytuację na rynku powierzchni handlowych w aglomeracji warszawskiej po czwartym kwartale 2015 r. - przeanalizowała firma doradcza JLL.

REKLAMA

Warszawski rynek handlowy liczy ok. 1,65 mln mkw. powierzchni najmu w ramach takich formatach jak: centra handlowe (ponad 1,14 mln mkw.), parki handlowe (265 tys. mkw.), wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (186 tys. mkw.) czy centra wyprzedażowe (56 tys. mkw.).

- W 2015 r. aglomeracja warszawska wzbogaciła się o 64 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowej podaży oddano do użytku w ramach centrów handlowych – 45,9 tys. mkw. Z kolei największym projektem ukończonym w ubiegłym roku była rozbudowa Wola Parku - mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce.

 Aglomeracja Warszawy, ze średnim nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 447 mkw. na 1 000 mieszkańców, wciąż pozostaje jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju, za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- i długoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 tys. mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106,7 tys. mkw., a największym powstającym obecnie projektem jest Galeria Północna na Białołęce - dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Popyt

 - Warszawa pozostaje przyczółkiem do debiutu i ekspansji w Polsce dla wielu zagranicznych marek, w szczególności tych poszukujących prestiżowych lokalizacji. W 2015 r. na stołecznym rynku zadebiutowały międzynarodowe marki modowe - Superdry, Kiabi, Courir czy kosmetyczne - Origins. Rozwijał się również segment spożywczy i restauracyjny wraz z wejściem do Warszawy takich sieci jak Paul, Fuddruckers, Dairy Queen, Benihana czy Dunkin’ Donuts - wymienia Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Powierzchnie niewynajęte

Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie 1,5 proc., co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców (3,1 proc.).

Czynsze

Miesięczne czynsze typu prime za mkw. w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110-130 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.

- Wśród najważniejszych trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w aglomeracji warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych. Wciąż jest też miejsce na tradycyjne centra handlowe, o czym świadczy budowa Galerii Północnej - podsumowuje Anna Wysocka.

 


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA