PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Karty płatnicze coraz bardziej popularne w polskich sklepach

  • Autor: wyborcza.biz/portalspozywczy.pl
  • 26 cze 2015 11:36

Liczba urządzeń do akceptacji kart płatniczych rośnie jak na drożdżach. W 2014 r. wzrosła o ponad 20 proc. To efekt obniżek prowizji płaconych przez sklepy - informuje www.wyborcza.biz.

REKLAMA

Gdy płacimy kartą, właściciel sklepu musi zapłacić prowizję. Trafia ona do kieszeni banku, organizacji płatniczej (Visy lub MasterCarda) oraz agenta rozliczeniowego. Jeszcze dwa lata temu prowizje sięgały 2-3 proc. i były najwyższe w Europie. Gdy ktoś płacił kartą 100 zł, sprzedawca musiał oddać 2-3 zł. Jeśli handlował towarami niskomarżowymi, np. prasą, papierosami czy biletami, to na takiej transakcji mógł w ogóle nie zarobić. Nic więc dziwnego, że sklepikarze bronili się przed kartami.

Jak informuje serwis www.wyborcza.biz handlowcy, zwłaszcza duże sieci handlowe, przez wiele lat walczyli o niższe opłaty. Tłumaczyli, że obniżki zachęcą innych właścicieli punktów handlowo-usługowych do akceptowania kart. Druga strona, czyli banki i organizacje płatnicze, broniła wysokich opłat, twierdząc, że niższe stawki wcale nie wpływają na rozwój obrotu bezgotówkowego. Za tym biznesem stały ogromne pieniądze. Do banków z tytułu tzw. interchange fee (to największa składowa całkowitej prowizji płaconej przez sklepy) trafiało rocznie blisko 1,5 mld zł.

Dopiero w 2011 r. na problem zwrócił uwagę Narodowy Bank Polski, który zaproponował stopniowe obniżanie prowizji, ale nie zgodził się na to MasterCard. Wtedy do gry wkroczyli politycy. Stanęli po stronie sklepów. W lipcu 2014 r. weszła w życie ustawa, która obniżała interchange z poziomu 1,2-1,3 proc. do 0,5 proc. Kilka miesięcy później Sejm przegłosował kolejną zmianę - od stycznia tego roku interchange nie może przekroczyć 0,2 proc. (karty debetowe) lub 0,3 proc. (kredytowe).

Więcej czytaj w serwisie www.wyborcza.biz.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.