PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Każdy chce być deweloperem, a centra handlowe muszą powstawać z „głową"

  • Property News
  • 26 wrz 2013 10:36

Każdy chce być deweloperem, a centra handlowe muszą powstawać z „głową"

Polski rynek centrów handlowych w wielu lokalizacjach jest już przesycony, jednak cały czas jest wiele obszarów czekających na nowe projekty. Coraz częściej w branży pojawiają się tendencje do rozbudowy, remodelingu i rewitalizacji istniejących galerii i można spodziewać się, że trend ten w najbliższych latach będzie kontynuowany - to główne wnioski płynące z dyskusji o rynku centrów handlowych, która odbyła się w ramach Property Forum 2013.

REKLAMA

Debatujący zastanawiali się również nad tym, jakie zagrożenia dla sprzedaży w centrach handlowych niesie rozwój branży e-commerce oraz w jaki sposób należy przeprowadzać operację rozbudowy obiektów handlowych, aby nie narażać najemców i konsumentów na zbyt duże utrudnienia.

Dyskusja poprzedzona została prezentacją Marty Machus-Burek, dyrektora strategii handlowych w Colliers International. Zwróciła ona uwagę na to, że rynek nowoczesnej powierzchni handlowych w Polsce ma już 20 lat i jest dojrzały, obejmuje około 400 nowoczesnych obiektów handlowych, które mają ponad 9,4 mln mkw. powierzchni. Spośród tych obiektów 42 proc. ma ponad 10 lat, a 6 proc. istnieje od ponad 15 lat. Przedstawicielka Colliers International podkreślała, że istnieją cztery fazy cyklu życia handlowego, które można wyodrębnić ze względu na liczbę klientów, tempo wzrostu obrotów i poziom pustostanów. Na to, w której fazie znajduje się dany obiekt handlowy, wpływ ma jego strategia (promocja i marketing, renowacja infrastruktury, jak również wysiłki podejmowane w celu pozyskania najemców).

Machus-Burek podkreśliła, że deweloperzy i właściciele galerii mają całe spektrum narzędzi do tego, aby utrzymać swój obiekt w fazie dojrzałości. Mogą tego dokonywać poprzez repozycjonowanie, zmianę nazwy i identyfikacji wizualnej, wprowadzanie nowych marek czy rozbudowę. - Rzadko zdarza się, aby właściciele wybierali tylko jedno spośród tych narzędzi. Sztuką jednak jest wybór ich odpowiedniego miksu - mówiła dyrektor strategii handlowych w Colliers International, zaznaczając przy tym, że najbardziej popularne są rozbudowy. Aktualnie w Polsce w stanie rozbudowy jest 185,2 tys. mkw. powierzchni handlowej w ramach 12 projektów. - Można założyć, że liczba nowych obiektów będzie ulegała zmniejszeniu, a rozbudowy będą poprzedzane dokładniejszymi analizami - prognozowała prelegentka.

Po wystąpieniu Machus-Burek współprowadząca debatę Małgorzata Burzec-Lewandowska z portalu propertynews.pl zapytała panelistów o to, jakie mamy w Polsce perspektywy rozwoju obiektów handlowych i jaki panuje klimat do powstawania nowych inwestycji. - Wczoraj podczas jednej z debat w ramach Property Forum wskazywano, że na polskim rynku jest cały czas dużo miejsca na nowe projekty, jednak obok tego zwracano uwagę na przesycenie oraz pewnego rodzaju problemy - zachęcała do dyskusji moderatorka.

  • qwertyu 2013-09-26 16:35:12
    E-commerce to przyszłość i na pewno odbierze część klientów galeriom - w artykule wypowiadają się ludzie z doświadczeniem w branży, ale przy całym szacunku to nie są osoby mające 20 lat i kupujące buty i ubrania w internecie, a to już popularny trend wśród ludzi młodych. A że przymierzyć nie można? Można w sklepie stacjonarnym i kupić w internetowym sklepie. Albo lepiej: kupić w inetrnetowym sklepie i jak nie pasuje - odesłać (do tego ma prawo konsument kupując w sieci). Ciekawe jak taka dyskusja będzie wyglądała za 10 lat :)

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA