PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Klienci chcą relaksu, zakupy schodzą na drugi plan

  • Autor: propertynews.pl
  • 25 wrz 2014 14:19

Klienci chcą relaksu, zakupy schodzą na drugi plan

Dynamicznie rosnący przez ostatnie lata rynek handlowy pokazuje swoje drugie oblicze. Rosnąca konkurencja sprawiła, że dziś centra handlowe starsze niż 10 lat mają tak naprawdę dwa wyjścia - zmienić się lub upaść. O tym jak dopasować ofertę takich obiektów do potrzeb dzisiejszych klientów i najemców debatowano podczas sesji „Projekt przebudowa" zorganizowanej podczas Property Forum 2014.

REKLAMA

Problem z którym muszą zmierzyć się starsze centra handlowe staje się coraz bardziej wyraźny. Agnieszka Mielcarz, dyrektor w dziale Retail Asset Management w Knight Frank i moderator panelu, zauważyła iż na 11 mln mkw. łącznej powierzchni handlowej w Polsce, nawet połowa wymaga zmian. - Właściciele obiektów mają do wyboru kilka narzędzi. Najprostsze to remont, który pozwoli utrzymać wartość nieruchomości. Często jednak niezbędna będzie kompleksowa rewitalizacja lub wręcz rozbudowa, tak by ofertę centrum dostosować do zmieniającego się rynku - powiedziała podczas Property Forum 2014.

Główne przyczyny tak szybkiego starzenia się centrów to ich niedostosowanie do potrzeb najemców i klientów wynikające m.in. z rozwoju e-commerce oraz duża presja konkurencyjna ze strony nowych obiektów. Zmiany wymusza też konieczność optymalizacji stale rosnących kosztów utrzymania nieruchomości.

Nowy blask
Decyzja o zmianach musi zostać podjęta w odpowiednim momencie, to klucz do sukcesu. - Zarządca ma niejako obowiązek ciągłego monitorowania kondycji obiektu, m.in. poprzez badania klientów. W ten sposób jest on w stanie dostrzec przesłanki do podjęcia niezbędnych inwestycji - powiedziała Renata Kinde-Czyż, prezes zarządu w Metro Properties. Ważna jest także ciągła obserwacja konkurencji i najbliższego otoczenia. - Wszystko się zmienia, demografia, siła nabywcza, ale także ocena samej lokalizacji - dodaje Kinde-Czyż.

Frederic Rouleau z Mayland Real Estate, na przykładzie obiektów z portfolio spółki, wskazał cztery kierunki możliwych zmian w centrach handlowych: refurbishment, czyli wymiana dekoracji i odświeżenie obiektu; remodelling, czyli zmiana układu powierzchni, co wydarzyło się w CH Jantar i w starej części Riviery; rozbudowa na działkach już posiadanych, gdzie przykładem jest Riviera i Pogoria oraz rozbudowa na działkach, które dodatkowo są nabywane, co wydarzyło się w Karolince.

Każda inwestycja musi skutkować dodaniem pewnej wartości. Dowodem na to, że takie działania przynoszą efekty jest fakt, że większość rozbudowanych centrów handlowych znajduje nowych właścicieli. - Czasem warto jest zaryzykować, by wygenerować nową ofertę, która spodoba się nie tylko klientom, ale i potencjalnym inwestorom - dodał Gabriel Tayoun, CEO w firmie Europtima.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA