PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Klienci pod obserwacją. Co wiedzą o nas sklepy?

  • Autor: Propertynews.pl
  • 17 lip 2014 08:18

Klienci pod obserwacją. Co wiedzą o nas sklepy?

Przyzwyczajeni do obecności kamer na ulicy i w budynkach użyteczności publicznej często nie zdajemy sobie sprawy, że śledzą one również nasze zachowanie jako konsumentów. Niewielkie kamery mogą również znajdować się na półkach sklepowych.

REKLAMA

Wszechobecne kamery stały się częścią naszego życia. Dzięki nim czujemy się w miarę bezpiecznie, dlatego przestaliśmy je nawet zauważać i nie protestujemy. Ale wciąż mało kto wie, że kamery czasami wykorzystywane są w sklepach również do innych celów niż kontrola i ochrona. Umiejscowione nad półkami z produktami lub skierowane na główne alejki śledzą zachowanie klientów i ich decyzje zakupowe. Dzięki temu producenci i sklepy otrzymują badanie odpowiadające na pytania dotyczące tego, jak poruszamy się po sklepie, co zauważamy i co ignorujemy. Tego typu analizy służą również nam - konsumentom.

Obiektywność kamer

Dzięki instalacji od 2 do 32 kamer nad alejkami sklepowymi lub ekspozycjami promocyjnymi możliwe są badania zachowania konsumentów. Kamery są umieszczone poza ich zasięgiem wzroku. Wchodząc do sklepu, czasem zauważamy wiele kamer, które nie różnią się zbytnio od tych używanych przez ochronę. Dlatego klienci, widząc, że jest ich dużo na terenie sklepu, często łączą ten fakt raczej z zabezpieczeniem przed kradzieżą niż jakimkolwiek badaniem.

Kamery zazwyczaj umiejscowione są nad półkami sklepowymi, co pozwala śledzić zachowania konsumentów, a także ocenić, jak zmieniał się wygląd półki czy układ towarów. Badania, które koncentrują się na klientach, umożliwiają lepsze zagospodarowanie pracownikami w poszczególnych działach oraz zoptymalizowanie powierzchni sklepu w taki sposób, aby poruszanie się po nim było intuicyjne. Dzięki temu zyska konsument, albowiem szybciej znajdzie poszukiwany produkt, a sklep lepiej będzie zarządzać asortymentem i zwiększał sprzedaż. Sklep otrzymuje wiele istotnych informacji np. jaka liczba osób odwiedza sklep, ile osób dokonuje zakupu, a ile przychodzi jedynie przyjrzeć się asortymentowi sklepu, jak rozmowa z pracownikiem wpływa na zakup. Badanie informuje, jaki jest profil klienta dla danej kategorii i jakie produkty najczęściej wybiera.

W wybranych projektach przeprowadzane są również wywiady z klientami. Deklaracje porównywane są z rzeczywistym ich zachowaniem. W tym zakresie zdarzają się duże różnice. Gdyby respondenci zawsze postępowali racjonalnie, pamiętali co ich interesowało w konkretnej kategorii i w jaki sposób podejmowali decyzję, zapewne nie byłoby potrzeby obserwacji.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA