PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Kluczowe cechy środkowoeuropejskich ulic handlowych

  • Autor: Propertynews.pl
  • 21 lis 2014 11:03

Kluczowe cechy środkowoeuropejskich ulic handlowych

Wspólny region geograficzny nie oznacza, że ulice handlowe w stolicach Europy Środkowej i Wschodniej posiadają porównywalną ofertę lokali, czy stawek czynszu. Różnice widoczne są także w tempie rozwoju i potencjale. Jednakże można zaobserwować wspólne cechy, które przede wszystkim polegają na obszarach o zdefiniowanej strukturze najemców. Powyższe zagadnienia zostały przedstawione w Raporcie: Opowieść o trzech miastach: ulice handlowe w stolicach Europy Środkowej i Wschodniej przygotowanym przez BNP Paribas Real Estate

REKLAMA

Celem raportu było porównanie czynników warunkujących rozwój ulic handlowych w Pradze, Budapeszcie i Warszawie, a także przedstawienie różnic i podobieństw w zakresie podaży lokali handlowych, struktury najmu, a także czynszów i pustostanów. Analiza polegała na inwentaryzacji zasobów oraz najemców wynajmujących powierzchnie przy ulicach handlowych. Przeprowadzono również podział struktury branżowej wraz z określeniem grup docelowych klientów. Wyniki wskazują, że Warszawa mimo, iż ma największą ilość lokali (450) przy ulicach handlowych, a mieszkańcy dysponują najwyższą siłą nabywczą wśród analizowanych miast, posiada najmniejszy udział sektora handlu, który wynosi 52 proc. wobec 62 proc. w Pradze, gdzie ilość lokali wynosi ok. 250.

Różnice między miastami poddanymi analizie związane są również z wysokością czynszów. Praga od lat pozostaje liderem, osiągając stawki na poziomie 160-180 euro za mkw. miesięcznie. W Warszawie i Budapeszcie najlepsze lokale można wynająć za 80-100 euro za mkw. miesięcznie.

- Wielowymiarowa, silna pozycja Pragi wynika m.in. z atrakcyjności turystycznej miasta, które zajmuje 5 miejsce w Europie (wg Euromonitor Top 100 City Destinations Ranking 2013). Dzięki temu miasto generuje odpowiedni przepływ ludzi, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia najemcy. Oprócz tego ulice handlowe w Pradze posiadają lokale odpowiedniej jakości, wielkości i widoczności - mówi Anna Staniszewska, dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa na Region Europy Środkowo-Wschodniej w BNP Paribas Real Estate.

Każda ze stolic posiada strefę prestiżową, w której dominują marki luksusowe oraz z segmentu premium. Zdecydowanie największą koncentracją może pochwalić się Praga, a za nią Budapeszt. W Warszawie strefa ta, zlokalizowana w rejonie Placu Trzech Krzyży i Mokotowskiej, rozwija się dynamicznie, jednakże pozostaje w tyle za porównywanymi miastami. W analizowanych stolicach znajdują się również „zagłębia restauracyjno-rozrywkowe", z dużą ilością lokali gastronomicznych, klubów i dyskotek, a także klastry dedykowane sieciom i markom „popularnym".

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA