PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Kolej na najemców, czyli jak PKP rozkręca się w komercjalizacji dworców

  • Autor: Propertynews.pl, Anna Liszka
  • 13 sie 2014 15:52

Kolej na najemców, czyli jak PKP rozkręca się w komercjalizacji dworców

PKP stawia na komercjalizację dworców. Wartość umów z wynajmu powierzchni podpisanych przez spółkę w I połowie 2014 r. wyniosła 22,3 mln zł - poinformował na konferencji prasowej Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP.

REKLAMA

PKP wśród głównych najemców sieciowych dworców wymienia m.in.: McDoland's, Rossmann, Starbucks i Toysbox. Wkrótce zostaną otwarte Apteka Dworcowa na dworcu Gdynia Główna, Resturacja 88th Street na Dworcu Warszawa Centralna, a we Wrocławiu na Dworcu Głównym - Empik i Apteka Dr Zdrowie.

- Komercjalizacja jest ogromnym przedsięwzięciem. Obecnie zarządzamy ok. 30 tys. umów komercyjnych, a ich skala jest różna - powiedział Ciżkowicz.

Podał również, że wskaźnik poziomu podpisanych umów systematycznie się zwiększa - na dworcach strategicznych wzrósł z 43 proc. na koniec czerwca 2013 r. do 78 proc. obecnie.

Kolej skomercjalizowała na dworcach strategicznych w I poł. 2014 r. 47,5 tys. mkw. powierzchni. W zeszłym roku, w analogicznym okresie było tej powierzchni zdecydowanie mniej, bo 26 tys. mkw.

Ile z umów pokrywa koszty funkcjonowania samych dworców? Piotr Ciżkowicz zauważa, że trudno jest to precyzyjnie oszacować m.in. ze względu na to, że w Polsce jest 2300 dworców, a czynnych jest tylko 600, zaś koszty generują wszystkie.

PKP nie zawsze może znaleźć najemcę na konkretną powierzchnię. Dla niektórych operatorów, jak wspomina członek zarządu PKP, ograniczeniem jest np. brak możliwości sprzedaży alkoholu.

Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości, zwraca uwagę, że są dworce, które przynoszą realny zysk, np. dworzec katowicki czy krakowski. A co dalej będzie z nieczynnymi dworcami, które przynoszą spółce straty? Przedstawiciele PKP nadmieniają, że będą je przekazywać samorządom, sprzedawać lub likwidować.

Spółka chce zwiększyć rentowność całego systemu. Usługi mają być bardziej dopasowane, zaś na dworcach strategicznych ma ambitny plan osiągnięcia wskaźników najmu jak w galeriach handlowych.

  • Gość 2015-09-08 23:44:18
    Witam , we Wrocławskim oddziale komercjalizacji tylko likwidacja , brak dobrych specjalistów

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA