PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Kolejny remont Dworca Centralnego będzie kosztował 22 mln zł

  • Autor: PAP
  • 16 lip 2013 14:52

22 mln zł ma kosztować remont Dworca Centralnego, który ma być przeprowadzony w tym roku - poinformował we wtorek dziennikarzy członek zarządu PKP SA Piotr Ciżkowicz. Od poprzedniego remontu dworca, który przeprowadzono przez Euro 2012, minął rok.

REKLAMA

W ramach prac kolejarze planują wymianę szklanej elewacji budynku dworca od strony Alej Jerozolimskich, uszczelnienie przeciekającej konstrukcji i ocieplenie hali głównej. Jak wyjaśnił podczas wtorkowej konferencji prasowej Ciżkowicz, ma to sprawić, że w hali głównej dworca będzie cieplej. Po remoncie może się też zmienić aranżacja przestrzeni w hali dworcowej. Kolejarze nie wykluczają, że znikną na przykład szklane piramidy, które zamontowano przy poprzednim remoncie, przed Euro. W piramidach miały się mieścić np. punkt informacji turystycznej lub punkty handlowe, ale podczas pierwszej zimy okazało się, że jest w nich tak zimno, że pracownicy muszą siedzieć w kurtkach.

Cały remont ma się skończyć w grudniu br. Poza uszczelnieniem dworca i ociepleniem hali, planowana jest także wymiana schodów ruchomych i montaż podnośników dla osób niepełnosprawnych czy rodziców z dziećmi w wózkach. We wschodniej galerii w hali dworca zostanie wydzielone miejsce dla punktów gastronomicznych. Jak poinformowali we wtorek kolejarze, zacznie tam działać np. McDonald's.

Na początku czerwca został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji uszczelnienia konstrukcji dworca i wykonanie na jej podstawie prac budowlanych. Jak wskazano w programie funkcjonalno-użytkowym inwestycji, teren robót ma częściowo nachodzić na dwie warszawskie arterie: al. Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie. Wykonawca będzie musiał więc przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz uzyskać niezbędne zgody Zarządu Dróg Miejskich, inżyniera ruchu i Zarządu Transportu Miejskiego.

Przeciekająca konstrukcja dworca jest problemem od lat. Cieknąca ze stropów woda utrudniała remont dworca przed Euro 2012, a nawet po jego zakończeniu zdarzało się, że np. na tory spływała woda.

Na poprzedni remont i czyszczenie Centralnego przed Euro wydano ok. 60 mln zł, teraz kolejarze planują wydać ok. 22 mln zł.

Warszawski Dworzec Centralny skończy w grudniu 38 lat. Budowę kończono w 1975 r. w pośpiechu, by otworzyć go przed planowaną wizytą ówczesnego sekretarza KPZR Leonida Breżniewa. Z tego powodu zrezygnowano z wykonania niektórych elementów, choć były one w projekcie. Przykładowo nie powstały planowane ciągi komunikacyjne.

Kilka lat temu trwała dyskusja, czy przed Euro 2012 nie zburzyć dworca i nie wybudować nowego budynku. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentowali, że w centrum miasta bardziej opłacałoby się postawić wieżowiec. Ostatecznie zdecydowano, że Centralny będzie wyremontowany, bez zasadniczej przebudowy. Lifting - bo tak kolejarze nazywali remont - polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca. Zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, biletomaty oraz punkty informacyjne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA