PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Konsumenci obawiają się zmian w opłatach interchange

  • wnp.pl
  • 19 lut 2014 17:25

Unie Europejska, podobnie jak polski ustawodawca, proponuje wprowadzenie prawnych ograniczeń opłat za transakcje kartowe. Według badania IPSOS zleconego przez MasterCard konsumenci obawiają się negatywnych skutków takich regulacji. Acz są to badania jednej ze stron sporu.

REKLAMA

Zgodnie z wynikami badania 2 na 3 polskich konsumentów uważa, że wprowadzenie limitowania wysokości opłat interchange sprawi, że korzystanie z kart będzie dla nich mniej korzystne, a niemal 8 na 10 osób nie spodziewa się, że sprzedawcy podzielą się uzyskanymi w ten sposób oszczędnościami poprzez obniżenie cen.

- Wszelkie nowe przepisy dotyczące płatności elektronicznych powinny działać w najlepiej pojętym interesie użytkowników kart. Zleciliśmy to badanie z powodu rosnących obaw, że sztuczne wymuszanie obniżki opłat interchange spowoduje podniesienie kosztów korzystania z kart i uniemożliwi funkcjonowanie wszystkich uczestników rynku według jednakowych zasad - powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny w polskim oddziale MasterCard Europe. Według menedżera wyniki wskazują, że konsumenci w Polsce i w całej Europie mają te same obawy i uważają, że planowane rozwiązania nie leżą w ich interesie.

Zgodnie z wynikami sondażu 65 proc. polskich konsumentów obawia się, że sztywne limity opłat interchange zmniejszą korzyści wynikające z używania kart (65 proc. w całej Europie). Jeszcze większa część (78 proc.) uważa, że sprzedawcy nie podzielą się z nimi oszczędnościami wynikającymi z obniżenia ich udziału w kosztach funkcjonowania systemu płatności elektronicznych (82 proc. w całej Europie).

- Nie wiadomo, czym można uzasadnić ustalanie wysokości opłat interchange w obrocie międzynarodowym i zagranicznym na arbitralnie narzuconym poziomie. To nie jest tylko teoretyczny problem - nasza obawa opiera się na dowodach z takich krajów, jak Hiszpania, gdzie sztucznie wymuszono obniżenie stawki opłaty interchange, a rachunek za to zapłacili konsumenci - stwierdził Bartosz Ciołkowski.

Sondaż wskazuje również, że konsumenci szczególnie krytycznie podchodzą do propozycji przepisu uprawniającego sprzedawców do decydowania, które konkretnie karty będą akceptować, a których nie. Złamanie reguły honorowania wszystkich kart spowoduje pozbawienie konsumentów głównej korzyści, której oczekują od kart płatniczych - pewności, że będą mogli posługiwać się nimi wszędzie na świecie. 8 na 10 konsumentów w Polsce (77 proc. w całej Europie) czuje, że to rozwiązanie zmniejszy korzyści z używania kart płatniczych. Podobnie 60 proc. obawia się, że przyjęcie propozycji umożliwiających zamieszczanie kilku logotypów na tej jednej karcie może mieć negatywne skutki dla konsumentów.

Badanie przeprowadzono w 13 krajach europejskich na ponad tysiącu ankietowanych.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA