PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Konsumenci pozostają ostrożni

  • Autor: Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker
  • 23 cze 2016 15:59

Konsumenci pozostają ostrożni Fot. Fotolia

Z przedstawionego przez GUS majowego przeglądu sytuacji w gospodarce wyłania się obraz lekko optymistyczny, ale nie brakuje też sygnałów ostrożnego podejścia do przyszłości, zarówno ze strony przedsiębiorców, jak i konsumentów.

REKLAMA

 Choć generalnie utrzymywały się pozytywne tendencje większości wskaźników makroekonomicznych, to jednak ich dynamika była maju nieco niższa, niż miesiąc wcześniej. Dotyczyło to przede wszystkim produkcji przemysłowej, która zwiększyła się o 3,5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, co było wynikiem wyraźnie słabszym niż kwietniowa zwyżka o 6 proc. W przypadku produkcji budowlano-montażowej zanotowano jedynie niewielkie zahamowanie trwającej od wielu miesięcy spadkowej tendencji. Jej spadek wyniósł w maju 13,7 proc., podczas gdy w kwietniu sięgał 14,9 proc. W przemyśle poprawa miała miejsce w sektorze przetwórstwa i produkcji trwałych dóbr konsumpcyjnych, zaś spadek dotyczył głównie segmentu związanego z wytwarzaniem energii. Zniżkowała produkcja we wszystkich segmentach budownictwa, jednak szczególnie mocny był on w budownictwie specjalistycznym, co należy wiązać z wolniejszym uruchamianiem projektów w energetyce, transporcie drogowym i kolejowym, gdzie inwestycje są wciąż w fazie dalekiej od rozpoczęcia realizacji na większą skalę. Przedstawiciele zarówno przemysłu, jak i budownictwa z mniejszym niż poprzednio optymizmem oceniają perspektywy na najbliższą przyszłość.

Najbardziej zastanawiająca jest utrzymująca się, mimo postępującej poprawy na rynku pracy, wzrostu wynagrodzeń i uruchomienia programu 500 plus, ostrożność konsumentów w ocenie przyszłej sytuacji. Gospodarstwa domowe nie sygnalizują chęci zwiększenia zakupów, ale też nie widzą możliwości zwiększania oszczędności i generalnie nieco gorzej niż poprzednio oceniają perspektywę poprawy w gospodarce, choć nie narzekają na bieżącą sytuację. Stopa bezrobocia zmalała w maju do 9,1 proc., co jest wynikiem najlepszym od prawie ośmiu lat, w wysokim, stałym tempie 2,8 proc. zwiększa się poziom zatrudnienia, rosną przeciętne płace, zwiększa się także presja na dalszy ich wzrost, zapowiadane są też regulacje, mające na celu zwiększenie dochodów osób najmniej zarabiających, a mimo to postawy konsumentów są dość powściągliwe w kwestii wydatków.

Umiarkowany optymizm przedsiębiorców i konsumentów oraz nieco słabsza dynamika wzrostu produkcji, przy utrzymującej się spadkowej tendencji w budownictwie, pozwala oczekiwać jedynie niewielkiej poprawy tempa wzrostu PKB w drugim kwartale, po dość słabych wynikach z pierwszych trzech miesięcy roku. Mimo nienajlepszej sytuacji w otoczeniu, wciąż możemy liczyć na pozytywne efekty w handlu zagranicznym, dzięki utrzymującej się nadwyżce eksportu nad importem. Na silniejszy wzrostowy impuls ze strony inwestycji i konsumpcji można liczyć najwcześniej w drugiej połowie roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.