PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Krótkowzroczność działań zarządców centrów bije właśnie w nich - cały wywiad z wiceprezesem Top Secret

  • Autor: Propertynews.pl
  • 26 cze 2012 10:03

Krótkowzroczność działań zarządców centrów bije właśnie w nich - cały wywiad z wiceprezesem Top Secret

Ewentualne drugie dno kryzysu może doprowadzić wielu najemców do bardzo trudnej sytuacji - obniżenia rentowności, a nawet bankructwa. Będą albo renegocjować warunki z wynajmującymi, albo likwidować nierentowne placówki. (...) Część zarządców centrów wykazuje elastyczność, pozwalając w szczególnych przypadkach zmienić lub warunki najmu. Inni pozostawiają najemców bez wsparcia, nie dając szans na negocjacje - mówi w rozmowie z Propertynews.pl Grzegorz Lipnicki, wiceprezes zarządu Top Secret, Redan SA.

REKLAMA

Eksperci zapowiadają drugą falę kryzysu. Jak ewentualne spowolnienie może wpłynąć na rynek najemców centrów handlowych w Polsce?

Druga fala kryzysu i perturbacje w krajach Unii Europejskiej, wpływają negatywnie na zachowania zakupowe konsumentów. Pomimo dobrej sytuacji w polskich gospodarstwach domowych, pojawia się niepewność oraz obawy o przyszłość. Spada entuzjazm i optymizm, co prowadzi do obniżenia gotowości zakupowej.

Konsumenci bardziej racjonalnie patrzą na swoje wydatki, a taka postawa przekłada się na spadek liczby odwiedzin w centrach handlowych. Z drugiej strony, podobnie jak podczas kryzysu w 2008 roku, możemy spodziewać się wzrostu kursów walut, co zdecydowanie podwyższy koszty prowadzenia działalności w centrach handlowych.

Kumulacja tych dwóch czynników może doprowadzić wielu najemców do bardzo trudnej sytuacji, obniżenia rentowności, a nawet do bankructwa. Będą zatem albo renegocjować warunki z wynajmującymi, albo likwidować nierentowne placówki.

Jak przedstawia się obecna sytuacja najemców centrów handlowych?

Sytuacja najemców nie jest z pewnością jednorodna. Uważam, że jeżeli nawet spróbowalibyśmy podzielić rynek, to nie udałoby się w prosty sposób poprowadzić linię rozdzielającą polskich i zagranicznych najemców.

Bez wątpienia znane, międzynarodowe marki są towarem bardzo poszukiwanym przez wynajmujących, ponieważ podnoszą prestiż i pozytywnie wpływają na wizerunek centrum handlowego. Te z kolei mają silniejszą pozycję negocjacyjną podczas rozmów z wynajmującymi.

Marki polskie są cenione i dobrze rozpoznawalne przez konsumentów, mają jednak charakter bardziej masowy, oferują z reguły produkty przystępne cenowo,tworzą trzon rynku.

Analogicznie jak w branży motoryzacyjnej - nie można oprzeć rynku wyłącznie na takich markach jak Mercedes, Audi czy BWM. Potrzebna jest różnorodność, co bez wątpienia dają rodzimi gracze.

Sytuacja sieci odzieżowych jest ściśle powiązana z rynkiem centrów handlowych. Jak wygląda współpraca Grupy z dużymi centrami handlowymi?

Cały czas jesteśmy w kontakcie z największymi dostawcami powierzchni handlowej. Nie widać jednak wyraźnej tendencji zachowań. Część z nich wykazuje elastyczność, pozwalając w szczególnych przypadkach zmienić czasowo lub bezterminowo warunki najmu.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA