PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Lata 2013-2015 przyniosą większą podaż centrów handlowych w Polsce

  • Autor: C&W
  • 28 wrz 2011 12:59

Lata 2013-2015 przyniosą większą podaż centrów handlowych w Polsce

W Europie przybywa centrów handlowych. W pierwszym półroczu br. powstało ponad 2,1 mln mkw. powierzchni w 71 obiektach. Najwięcej inwestycji w tym okresie oddano do użytku w Europie Środkowo-Wschodniej (58 proc.), przede wszystkim w Rosji, Turcji i Polsce - wynika z raportu Cushman & Wakefield. Wzmożona fala podaży powierzchni centrów handlowych w naszym kraju spodziewana jest w latach 2013-2015, o ile nie nastąpi radykalne załamanie koniunktury ekonomicznej w Europie.

REKLAMA

Obecnie roczna podaż w Polsce ustabilizowała się na poziomie średnio 500 tys. mkw. - Deweloperzy dostosowali tempo i kierunki ekspansji do istniejących warunków rynkowych. Polski rynek handlowy wkroczył w fazę zrównoważonego rozwoju, obecnie budowane centra handlowe są lepiej dostosowane wielkością i konceptem komercyjnym do możliwości absorpcji przez najemców. Ponieważ wiele obiektów znajduje się na wczesnym etapie planowania, wzmożona fala podaży spodziewana jest w latach 2013-2015, o ile nie nastąpi radykalne załamanie koniunktury ekonomicznej w Europie - komentuje Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield.

Z raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że w ostatnich kilku latach aktywność deweloperska zmniejszyła się w niektórych krajach, ale rosnący popyt ze strony handlowców oraz obawy o możliwy niedobór najlepszych powierzchni przyczynią się do wzrostu liczby centrów handlowych w wielu państwach Europy.

Jeżeli wszystkie planowane projekty zostaną ukończone w terminie, łączna podaż w 2011 r. będzie wyższa od ubiegłorocznej o 26 proc. W 2010 r., w którym odnotowano spadek podaży nowej powierzchni w centrach handlowych, wybudowano ok. 5,4 mln mkw., czyli o 29 proc. mniej niż w 2009 r. i najmniej w skali roku od 2004 r.

Do końca 2012 r. ma powstać na terenie Europy 5,8 mln mkw. powierzchni w centrach handlowych, ale jej ostateczna wielkość będzie zależeć od popytu najemców i tempa ożywienia gospodarczego. Na Rosję i Turcję przypada 41 proc. przewidywanej nowej podaży w drugim półroczu 2011 r. i w 2012 r. W Rosji zasoby powierzchni handlowej mogą wzrosnąć do końca przyszłego roku o prawie 3 mln mkw., w tym w obiektach oferujących ponad 100.000 mkw. w Krasnodarze, Ufie i Samarze. W Turcji buduje się obecnie ponad 800.000 mkw., z czego większość w Stambule.

W Europie Zachodniej w czołówce krajów pod względem liczby przygotowywanych nowych projektów na drugą połowę bieżącego roku i 2012 r. są Francja i Włochy. We Francji po spowolnieniu działalności deweloperskiej w 2010 r. oczekuje się wzrostu liczby nowych obiektów. We Włoszech przygotowywanych jest kilka dużych centrów handlowych, ale nie można podać dokładnego terminu ich ukończenia ze względu na liczne opóźnienia w realizacji.

W Niemczech i Wielkiej Brytanii aktywność deweloperska utrzymuje się na niskim poziomie. W latach 2011-2012 powstanie w Niemczech najmniej centrów handlowych od ponad 20 lat. Natomiast w Wielkiej Brytanii największy udział w łącznej podaży w 2011 r. ma centrum handlowe Westfield Stratford City (176.500 mkw.), które otwarto 13 września br. Przypada na nie 81 proc. powierzchni w przygotowaniu na drugie półrocze. W przyszłym roku aktywność deweloperska w Wielkiej Brytanii gwałtownie spowolni, wskutek czego roczna podaż powierzchni w nowych centrach handlowych będzie najniższa od ponad 50 lat.

Czytaj cały raport "Rozwój centrów handlowych w Europie"

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA