PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Małe formaty na topie

  • Autor: Propertynews.pl
  • 19 lis 2014 12:46

Małe formaty na topie

Rosnące nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową oraz dojrzałość rynku handlowego w Polsce skłaniają najemców, deweloperów i inwestorów do poszukiwania nowych strategii rozwoju, w tym testowania nowych rynków czy konceptów.

REKLAMA

W swoim najnowszym raporcie „Big trend in a small format" firma DTZ przyjrzała się jednemu z aktualnych kierunków rozwoju rynku powierzchni handlowej w Polsce - małym obiektom handlowym. Analitycy DTZ szacują, że na koniec 2014 roku zasoby obiektów handlowych o powierzchni 5 000 - 10 000 mkw. osiągną poziom 750 000 mkw. GLA, co oznacza ponad 3-krotny wzrost wolumenu powierzchni w ciągu ostatniej dekady.

 - Na popularność małych obiektów handlowych składa się wiele czynników, z których wyróżniamy stabilne fundamenty ekonomiczne obejmujące sprzedaż detaliczną, rozwój rynku mieszkaniowego w głównych aglomeracjach kreujący nowe lokalizacje dla nowych obiektów handlowych, dojrzałość polskiego rynku powierzchni handlowych oraz trendy w zachowaniach konsumenckich - komentuje Kamila Wykrota z DTZ.

- Małe obiekty handlowe doskonale odpowiadają na wymagania lokalnych społeczności, ponadto, jest to format dobrze wpisujący się w warunki rynkowe miast poniżej 50 tys. mieszkańców stanowiących interesującą niszę dla wielu graczy rynkowych. Oczekujemy dalszych zmian w tym sektorze rynku powierzchni handlowych obejmujących rosnącą liczbę zarówno deweloperów, jak i najemców gotowych rozwijać swoje portfolio w obiektach handlowych mniejszego formatu - mówi Kamila Wykrota, dyrektor Zespołu Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ.

Wyraźny trend wzrostowy w tym segmencie rynku potwierdza wysoki wolumen podaży, szczególnie w ciągu ostatnich 5 lat, kiedy to na rynek trafiło blisko 50% całkowitych zasobów małych obiektów handlowych. W kolejnych dwóch latach rynek czeka rekordowa podaż szacowana na ponad 240 000 m kw., a całkowite zasoby małych obiektów handlowych osiągną poziom blisko 1 miliona mkw. GLA.

Znaczące zmiany w segmencie małych obiektów handlowych dotyczą także ich lokalizacji. Rośnie znaczenie miast poniżej 50 000 mieszkańców, których udział w całkowitych zasobach wzrósł z 3% w 2004 roku do ponad 30% na koniec 2014 roku. Małe miasta z prawie 50-procentowym udziałem dominują planowaną do końca 2016 roku podaż i są coraz częściej wybierane przez deweloperów i najemców, jako forma pogłębiania ekspansji czy dywersyfikacji portfela.

Drugim kierunkiem ekspansji małych formatów są rynki największych aglomeracji, gdzie powstanie około 30% planowanej podaży. Wynika to z rosnącej popularności "centrów wygodnych zakupów" (ang. convenience centre) zlokalizowanych w ramach osiedli mieszkaniowych obsługujących lokalną społeczność i jej codzienne potrzeby oraz niekonkurujących z dużymi regionalnymi centrami handlowymi.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA