PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Małe i średnie obiekty z absolutną dominacją wśród realizowanych projektów handlowych

  • Autor: Galeria Dębiec
  • 17 kwi 2014 11:20

Jak wynika z najnowszego opracowania firmy doradczej Jones Lang LaSalle, podsumowującego sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec I kw. 2014 roku, obecnie w Polsce powstaje 550 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego ok. 472 000 mkw. przypada na centra handlowe (20 nowych obiektów i 8 obiektów procesie rozbudowy). Z analiz JLL wynika również, że nowe otwarcia zdominowane zostaną przez małe i średnie obiekty (aż 98 proc.). Pod względem lokalizacji będą to przede wszystkim wschodnie i północno-wschodnie województwa, województwo łódzkie oraz miasta liczące poniżej 100 tys. mieszkańców.

REKLAMA

JLL podaje również, że w I kw. 2014 roku wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 224 m2 / 1 000 mieszkańców. Oznacza to, że znajdujemy się powyżej średniej europejskiej, która obecnie wynosi 191 m2 / 1 000 mieszkańców. Mimo to większa skłonność Polaków do konsumpcji, która przejawia się w rosnącej dynamice sprzedaży detalicznej, zachęca deweloperów do aktywności.

Wysokie nasycenie powierzchnią handlową, występujące głównie w dużych miastach (w 2013 roku około 70% nowej powierzchni zostało dostarczone w głównych aglomeracjach - wynika z raportu DTZ na IV kw. 2013) powoduje, że deweloperzy szukają nowych, bardziej chłonnych lokalizacji lub wdrażają nowe koncepty handlowe, dostosowane do lokalnego rynku. Coraz częściej decydują się na inwestycje w mniejszych miastach, gdzie rynek powierzchni handlowej nie jest jeszcze nasycony i poziom popytu jest wysoki, lub wręcz są to obszary „dziewicze" pod względem obecności centrów handlowych.

Innym, dającym się zaobserwować trendem odzwierciedlającym „walkę" deweloperów z nasyceniem powierzchnią handlową w dużych i średnich miastach, jest poszukiwanie i wdrażanie nowych, bardziej elastycznych konceptów handlowych, dopasowanych do lokalnej specyfiki miejsca i potrzeb zakupowych mieszkańców. Coraz częściej nie są to już wielkopowierzchniowe i wielofunkcyjne obiekty handlowe, które przyciągają klientów głównie w weekendy, zapewniając im zakupy i rozrywkę, i tym samym wymagające większej ilości czasu.

Obecnie deweloperzy coraz częściej stawiają na znacznie mniejsze obiekty handlowe, typu convenience, które charakteryzują się dogodną lokalizacją wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej, w pobliżu dobrze rozwiniętych szlaków komunikacyjnych. Są to obiekty, które oferują wygodny parking i przemyślaną ofertą dobraną w taki sposób, aby umożliwić klientom szybkie, codzienne zakupy bez konieczności szukania sklepów czy punktów usługowych rozrzuconych po całym osiedlu lub na obszernej powierzchni dużego centrum handlowego.

Tego typu centra handlowe, z uwagi na komfort codziennych zakupów jaki oferują, cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów, którzy cenią swój czas i pieniądze. Zmiana zwyczajów zakupowych Polaków jest coraz bardziej widoczna, a deweloperzy widząc ten trend, dopasowują swoją ofertę do wymagań rynku. W całym kraju powstają nieduże, osiedlowe, śródmiejskie i lokalne centra handlowe, o powierzchni kilku tysięcy metrów kwadratowych, nastawione na zaspokajanie potrzeb zakupowych okolicznych mieszkańców.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA