PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Małe miasta skupią dużą uwagę deweloperów

  • Autor: propertynews.pl
  • 26 wrz 2014 09:06

Małe miasta skupią dużą uwagę deweloperów

Dojrzewający rynek nieruchomości handlowych w Polsce poszukuje nowych okazji do inwestycji. Jedną z nich jest budowa małych obiektów w miastach lokalnych. Według panelistów sesji "Koncepty handlowe w miastach do 100 tys. mieszkańców" potencjał jest duży, ale sukces komercyjny wcale nie taki oczywisty.

REKLAMA

W Polsce jest 71 miast z liczbą mieszkańców pomiędzy 40 a 100 tys. i dalsze 112 w przedziale 20-40 tys. Z danych statystycznych wynika, że 42 proc. wszystkich obecnie budowanych centrów handlowych oraz 87 proc. parków handlowych, przypada na miasta liczącej poniżej 100 tys. osób.

Jedną z firm, która od lat stawia na takie lokalizacje jest Rank Progress. Zdaniem jej prezesa, Jana Mroczki, to olbrzymi potencjał dla deweloperów. - Wspólnie z najemcami wytypowaliśmy 81 miast, w których moglibyśmy zrealizować kolejne inwestycje. Do tej pory zbudowaliśmy dwa projekty, a trzeci będzie oddany w listopadzie. O ich sukcesie świadczy wysoki wskaźnik komercjalizacji - zapewnił Jan Mroczka.

- Podzielam ten optymizm - dodała Ewa Szafrańska-Mądry, dyrektor zarządzająca, Balmain Asset Management CEE. - Bazując na naszych doświadczeniach, zarówno deweloperskich, jak i związanych z zarządzaniem obiektami handlowymi, widzimy na tym polu ogromny potencjał - dodała.

Budowa obiektu w mieście do 100 tys. mieszkańców nie jest zawsze tożsama z osiągnięciem sukcesu. Paneliści Property Forum zastanawiali się nad tym, co zrobić by przekonać najemców do takich lokalizacji.

Jak dopasować ofertę?
Według uczestników dyskusji, by osiągnąć sukces w mniejszych miastach, nie można przenosić wzorców zaczerpniętych z dużych centrów handlowych w największych aglomeracjach. Sztuką jest za to taki dobór oferty, która przyciągnie dobrych najemców. - Te miasta potrzebują atrakcyjnej oferty handlowej. Nasz projekt w Oleśnicy to nietypowy retail park. Obok najemców wielkopowierzchniowych działa mini pasaż z niewielkimi lokalami. Wielu z tych operatorów osiąga lepsze obroty niż w sklepach zlokalizowanych np. we Wrocławiu - przekonuje Jan Mroczka. To zdanie potwierdza Piotr Niemiec, właściciel firmy Gastromall. - Placówki w takich miastach, jak Kalisz czy Konin mają bardzo często lepsze wyniki, niż te w największych aglomeracjach. Deweloperzy nie powinni obawiać się tego, że najemcy źle postrzegają mniejsze rynki - powiedział.

Zdaniem Ewy Szafrańskiej-Mądry, istnieją trzy typy schematów handlowych, które pasują do średnich lub  mniejszych miast. - To mini centra handlowe, z ofertą zbliżoną do większych obiektów handlowych, ale skoncentrowane na dotarciu do najbliższej okolicy; centra regionalne oraz retail parki, o ofercie skromnej i niszowej - powiedziała dyrektor w Balmain Asset Management.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA