PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Międzynarodowe sieci handlowe nadal celują w Polskę, ale są ostrożniejsze - wywiad z Klaudią Woźniak, Colliers

  • Autor: Propertynews.pl
  • 10 paź 2012 12:30

Colliers pracuje dla kilku sieci handlowych, które chcą zadebiutować na polskim rynku. Poszukuje dla nich pierwszych lokalizacji, głównie w Warszawie. W przeważającej mierze są to firmy z Europy Zachodniej, np. ze Szwecji czy z Holandii. - Polski rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, dlatego firmy wchodzą ostrożnie i zwykle zaczynają od kilku sklepów - mówi w rozmowie z Propertynews.pl, dyrektor w dziale powierzchni handlowych Colliers International, Klaudia Woźniak.

REKLAMA

Zagraniczne sieci handlowe nadal bardzo interesują się Polską?

Dla firm, które działają już w naszym kraju, polski rynek jest nadal bardzo perspektywiczny. Takie sieci jak H&M czy New Yorker, obecne u nas od lat, radzą sobie bardzo dobrze i ciągle się rozwijają. Wprowadzają także nowe koncepty.

Poza tym do debiutu w Polsce cały czas przymierzają się kolejne marki. Jednak w związku z tym, że polski rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, firmy wchodzą ostrożnie i zwykle zaczynają od kilku sklepów.

Oczywiście są i odważni gracze, jak np. Kari czy Centro, które uruchamiają kilkadziesiąt sklepów rocznie. W Polsce, podobnie jak na Zachodzie Europy, obserwujemy też spore zainteresowanie ekspansją sieci dyskontowych. 

Obecnie nasz dział zajmujący się reprezentacją najemców pracuje dla kilku firm, które chcą zadebiutować w Polsce. Poszukujemy dla nich pierwszych lokalizacji, głównie w Warszawie. W przeważającej mierze są to firmy z Europy Zachodniej, np. ze Szwecji czy Holandii. Myślę, że będą one widoczne na rynku na wiosnę przyszłego roku.

Co przekonuje zagraniczne marki do wejścia na polski rynek?

Polska jest uważana przez sieci handlowe za jeden z ważniejszych rynków w Europie, głównie ze względu na swoją wielkość - 38 mln mieszkańców oraz ich potencjał zakupowy. To największy rynek w Europie Centralnej, oczywiście poza Rosją i Ukrainą.

Sieci celują w wielkie miasta, ale mają też na uwadze 86 miast powyżej 50 tys. mieszkańców, w tym 40 miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Dla porównania, w Czechach jest tylko 20 miast powyżej 50 tys. w tym tylko 6 powyżej 100 tys. mieszkańców.

Istotnym elementem dla sieci handlowych jest poziom siły nabywczej. W Polsce sprzedaż detaliczna jak i siła nabywcza mają tendencję rosnącą, przewyższając takie państwa jak Bułgaria, Rumunia czy Węgry. Wciąż jednak wskaźniki te są mniejsze niż w Czechach i Słowenii. Ponadto, w Polsce panuje stabilna sytuacja ekonomiczna i polityczna, co ma również ogromne znaczenie, zwłaszcza w kontekście sąsiedniej Ukrainy i Rosji.
Kolejna kwestia dla rozwijających się sieci handlowych to dostępność nowoczesnej powierzchni handlowej.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA