PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Na co stawiają polscy konsumenci

  • www.portalspozywczy.pl
  • 18 paź 2016 08:33

Na co stawiają polscy konsumenci Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska S.A. Fot. DNB Bank Polska

Produkty lokalne stają się hitem wśród polskich klientów - uważa Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska.

REKLAMA

- Lekarstwo na słońce i na deszcz...? Supermarket. Jeden z symboli zmian na polskim rynku. Wielkie powierzchnie sklepowe i półki z zagranicznymi produktami przez lata były magnesem dla konsumentów. Ale powoli być przestają. Do łask wracają małe osiedlowe bazary. W Polsce trend ten wciąż rozwija się, wzmocniony patriotyzmem lokalnym, nostalgią i powrotem do korzeni - mówi Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska.

Dodaje, że konsumenci stają się coraz bardziej ostrożni i wymagający. Pragną odzyskać większą kontrolę nad swoim życiem, ograniczyć wpływy instytucji i marek poprzez lepszą kontrolę tego co, kiedy, gdzie i w jaki sposób konsumują oraz co i od kogo kupują. Trend związany z zakupem żywności lokalnej polega na docenieniu lokalności – produktów pochodzących z sąsiedztwa, z okolicy, z jakiegoś konkretnego regionu. W uproszczeniu – „lokalne” oznacza lepsze, zdrowsze, bardziej naturalne. 

- Według sondażu zrealizowanego przez 4P Research Mix, aż 53 proc. badanych deklaruje, że kupuje lokalne produkty ze względu na ich pochodzenie, tj. lokalne miejsce produkcji. Podobny trend można zaobserwować w krajach wysoko rozwiniętych. Według danych Nielsena, zdecydowana większość konsumentów kupujących świeżą żywność wybiera marki lokalne. Mają przewagę nad globalnymi w takich kategoriach, jak świeża żywność oraz napoje. W przypadku warzyw ta przewaga wynosi 68 proc. vs. 11 proc., mięsa (66 proc. vs. 13 proc.), owoców (64 proc. vs. 12 proc.), owoców morza (57 proc. vs. 18 proc.) oraz jogurtów (52 proc. vs. 22 proc.). Odpowiedzi polskich respondentów wpisują się w statystyczną percepcję marek lokalnych i globalnych. Polscy konsumenci, podobnie jak statystyczny Europejczyk kupując lokalne marki chcą wspierać lokalnych producentów. Marka lokalna wiedzie prym wśród produktów świeżych, nabiału oraz napojów, z kolei kupując takie produkty jak elektronika czy kosmetyki Polacy sięgają po marki globalne - mówi Ewa Białek.

Podkreśla, że zarówno bazar, jak i supermarket tworzą dziś dwa modele zachowań konsumenckich. - Jeśli sytuację odnieść do rzeczywistości w Polsce (do której odwołuje się Roch Sulima w swojej książce „Antropologia codzienności”), to wyraźnie będzie widoczne, iż te dwa modele usytuowane są na oddalonych od siebie biegunach. Co więcej: pojawianie się w połowie lat dziewięćdziesiątych pierwszych supermarketów stanowiących w późniejszym czasie zagrożenie dla osiedlowych bazarów spowodowało, że te ostatnie zaczęły się rozwijać i dojrzewać - tłumaczy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA