PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Na co stawiają polscy konsumenci

  • www.portalspozywczy.pl
  • 18 paź 2016 08:33

Na co stawiają polscy konsumenci Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska S.A. Fot. DNB Bank Polska

Produkty lokalne stają się hitem wśród polskich klientów - uważa Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska.

REKLAMA

- Lekarstwo na słońce i na deszcz...? Supermarket. Jeden z symboli zmian na polskim rynku. Wielkie powierzchnie sklepowe i półki z zagranicznymi produktami przez lata były magnesem dla konsumentów. Ale powoli być przestają. Do łask wracają małe osiedlowe bazary. W Polsce trend ten wciąż rozwija się, wzmocniony patriotyzmem lokalnym, nostalgią i powrotem do korzeni - mówi Ewa Białek, dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska.

Dodaje, że konsumenci stają się coraz bardziej ostrożni i wymagający. Pragną odzyskać większą kontrolę nad swoim życiem, ograniczyć wpływy instytucji i marek poprzez lepszą kontrolę tego co, kiedy, gdzie i w jaki sposób konsumują oraz co i od kogo kupują. Trend związany z zakupem żywności lokalnej polega na docenieniu lokalności – produktów pochodzących z sąsiedztwa, z okolicy, z jakiegoś konkretnego regionu. W uproszczeniu – „lokalne” oznacza lepsze, zdrowsze, bardziej naturalne. 

- Według sondażu zrealizowanego przez 4P Research Mix, aż 53 proc. badanych deklaruje, że kupuje lokalne produkty ze względu na ich pochodzenie, tj. lokalne miejsce produkcji. Podobny trend można zaobserwować w krajach wysoko rozwiniętych. Według danych Nielsena, zdecydowana większość konsumentów kupujących świeżą żywność wybiera marki lokalne. Mają przewagę nad globalnymi w takich kategoriach, jak świeża żywność oraz napoje. W przypadku warzyw ta przewaga wynosi 68 proc. vs. 11 proc., mięsa (66 proc. vs. 13 proc.), owoców (64 proc. vs. 12 proc.), owoców morza (57 proc. vs. 18 proc.) oraz jogurtów (52 proc. vs. 22 proc.). Odpowiedzi polskich respondentów wpisują się w statystyczną percepcję marek lokalnych i globalnych. Polscy konsumenci, podobnie jak statystyczny Europejczyk kupując lokalne marki chcą wspierać lokalnych producentów. Marka lokalna wiedzie prym wśród produktów świeżych, nabiału oraz napojów, z kolei kupując takie produkty jak elektronika czy kosmetyki Polacy sięgają po marki globalne - mówi Ewa Białek.

Podkreśla, że zarówno bazar, jak i supermarket tworzą dziś dwa modele zachowań konsumenckich. - Jeśli sytuację odnieść do rzeczywistości w Polsce (do której odwołuje się Roch Sulima w swojej książce „Antropologia codzienności”), to wyraźnie będzie widoczne, iż te dwa modele usytuowane są na oddalonych od siebie biegunach. Co więcej: pojawianie się w połowie lat dziewięćdziesiątych pierwszych supermarketów stanowiących w późniejszym czasie zagrożenie dla osiedlowych bazarów spowodowało, że te ostatnie zaczęły się rozwijać i dojrzewać - tłumaczy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.