PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Na każde górnośląskie centrum handlowe przypada średnio 50,3 tys. osób

  • Autor: propertynews.pl
  • 11 wrz 2015 09:41

Na  każde górnośląskie centrum handlowe przypada średnio 50,3 tys. osób  Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International

Łączna powierzchnia centrów handlowych w konurbacji katowickiej wynosi ok. 1,1 mln mkw., co daje nasycenie na poziomie 501 mkw. na tysiąc mieszkańców. Na każde z 43 istniejących centrów przypada średnio 50,3 tys. osób, a na mkw. średnio ok. 67 100 PLN rocznie – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe na Górnym Śląsku I poł. 2015 r.”

REKLAMA

W konurbacji katowickiej w I połowie br. nie oddano żadnego nowego centrum handlowego. Aktualnie w regionie buduje się ok. 50 000 mkw. powierzchni handlowej - Supersam w Katowicach i Galeria Galena w Jaworznie. Niebawem ruszy kolejna inwestycja – Gemini Park Tychy, która uzyskała już pozwolenie na budowę. Wśród projektów znajdujących się na zaawansowanym etapie planowania należy wymienić centrum handlowe Echo Investment w Katowicach (42 000 mkw.) oraz centrum handlowe ze sklepem IKEA w Zabrzu (60 000 mkw.).

Na Górnym Śląsku dominują tradycyjne centra handlowe (90 proc.), gdzie 8 proc. stanowią parki handlowe, a 2 proc. centra wyprzedażowe. W konurbacji katowickiej znajdziemy duże śródmiejskie centra handlowe, w mniejszych ośrodkach miejskich niewielkie centra zakupów codziennych. Na zakupy można się również wybrać do podmiejskich parków handlowych lub centrum wyprzedażowego w Sosnowcu.

Największa oferta sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych znajduje się w Silesia City Center w Katowicach (ponad 300) oraz w Galerii Katowickiej (ponad 200). W centrach handlowych konurbacji katowickiej łącznie działa ok. 2 580 sklepów. Największą grupę najemców stanowią sklepy z branży mody (25proc.) oraz usług (18proc.). Dobrze reprezentowane są także takie sektory jak zdrowie i uroda (9proc.) czy gastronomia (8 proc.).

Zainteresowanie najemców koncentruje się wokół budowanych centrów handlowych oraz centrów już istniejących o ustabilizowanej pozycji handlowej. Ostatnio anonsowane transakcje najmu to: 2 000 mkw. przez TK Maxx w Galerii Katowickiej, 1 300 mkw. przez fitness Fabryka Formy i 1 200 mkw. przez Multikino w Galerii Galena w Jaworznie oraz 500 mkw. przez New Look w katowickim Supersamie.

— Stosunkowo niskie nasycenie regionu powierzchnią centrów handlowych nie oznacza jednak niedoboru podaży. Konurbacja katowicka to dość rozproszony rynek handlowy, połączony gęstą siecią dróg, z dwoma głównymi ośrodkami w Katowicach i Gliwicach, w których koncentruje się znaczna ilość powierzchni — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

Średni współczynnik pustostanów w konurbacji katowickiej wyniósł na koniec I poł. 2015 r. 4,2 proc, ale pustostany na Górnym Śląsku różnią się znacząco w zależności od miasta i obiektu.

Czynsze za powierzchnie w górnośląskich centrach handlowych są bardzo zróżnicowane. Najwyższe miesięczne stawki notowane są w Katowicach i wynoszą 47-49 EUR za mkw.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.