Na każde górnośląskie centrum handlowe przypada średnio 50,3 tys. osób

Łączna powierzchnia centrów handlowych w konurbacji katowickiej wynosi ok. 1,1 mln mkw., co daje nasycenie na poziomie 501 mkw. na tysiąc mieszkańców. Na każde z 43 istniejących centrów przypada średnio 50,3 tys. osób, a na mkw. średnio ok. 67 100 PLN rocznie – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe na Górnym Śląsku I poł. 2015 r.”
W konurbacji katowickiej w I połowie br. nie oddano żadnego nowego centrum handlowego. Aktualnie w regionie buduje się ok. 50 000 mkw. powierzchni handlowej - Supersam w Katowicach i Galeria Galena w Jaworznie. Niebawem ruszy kolejna inwestycja – Gemini Park Tychy, która uzyskała już pozwolenie na budowę. Wśród projektów znajdujących się na zaawansowanym etapie planowania należy wymienić centrum handlowe Echo Investment w Katowicach (42 000 mkw.) oraz centrum handlowe ze sklepem IKEA w Zabrzu (60 000 mkw.).
Na Górnym Śląsku dominują tradycyjne centra handlowe (90 proc.), gdzie 8 proc. stanowią parki handlowe, a 2 proc. centra wyprzedażowe. W konurbacji katowickiej znajdziemy duże śródmiejskie centra handlowe, w mniejszych ośrodkach miejskich niewielkie centra zakupów codziennych. Na zakupy można się również wybrać do podmiejskich parków handlowych lub centrum wyprzedażowego w Sosnowcu.
Największa oferta sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych znajduje się w Silesia City Center w Katowicach (ponad 300) oraz w Galerii Katowickiej (ponad 200). W centrach handlowych konurbacji katowickiej łącznie działa ok. 2 580 sklepów. Największą grupę najemców stanowią sklepy z branży mody (25proc.) oraz usług (18proc.). Dobrze reprezentowane są także takie sektory jak zdrowie i uroda (9proc.) czy gastronomia (8 proc.).
Zainteresowanie najemców koncentruje się wokół budowanych centrów handlowych oraz centrów już istniejących o ustabilizowanej pozycji handlowej. Ostatnio anonsowane transakcje najmu to: 2 000 mkw. przez TK Maxx w Galerii Katowickiej, 1 300 mkw. przez fitness Fabryka Formy i 1 200 mkw. przez Multikino w Galerii Galena w Jaworznie oraz 500 mkw. przez New Look w katowickim Supersamie.
— Stosunkowo niskie nasycenie regionu powierzchnią centrów handlowych nie oznacza jednak niedoboru podaży. Konurbacja katowicka to dość rozproszony rynek handlowy, połączony gęstą siecią dróg, z dwoma głównymi ośrodkami w Katowicach i Gliwicach, w których koncentruje się znaczna ilość powierzchni — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.
Średni współczynnik pustostanów w konurbacji katowickiej wyniósł na koniec I poł. 2015 r. 4,2 proc, ale pustostany na Górnym Śląsku różnią się znacząco w zależności od miasta i obiektu.
Czynsze za powierzchnie w górnośląskich centrach handlowych są bardzo zróżnicowane. Najwyższe miesięczne stawki notowane są w Katowicach i wynoszą 47-49 EUR za mkw.

- EUR 0,14% 4,17 zł
- CHF 0,14% 3,48 zł
- USD 0,56% 3,39 zł
-
17:50
Solar zmaga się z zakazem handlu w niedziele
-
17:29
Nathaniel Robinson globalnym dyrektorem w Cushman & Wakefield
-
17:12
W Inowrocławiu powstanie park handlowy
-
16:43
Duże centrum hurtowe szykowane jest koło Warszawy
-
16:39
Olsztyński Centaurus rośnie całodobowo
-
16:21
Większy kompleks produkcyjny BBC w Mirosławcu
-
16:09
Duży kompleks magazynowy Homanit powstanie w Karlinie
-
15:45
Gama rośnie. Kolejny sklep dołącza do sieci
-
15:43
Klub Innowatora KSSE kształci przyszłe kadry
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Hotelarze na zakupach
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
3
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
4
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
5
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
6
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
7
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
8
Chcemy być w stolicach świata mody
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!