PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Na każde górnośląskie centrum handlowe przypada średnio 50,3 tys. osób

  • Autor: propertynews.pl
  • 11 wrz 2015 09:41

Na  każde górnośląskie centrum handlowe przypada średnio 50,3 tys. osób  Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International

Łączna powierzchnia centrów handlowych w konurbacji katowickiej wynosi ok. 1,1 mln mkw., co daje nasycenie na poziomie 501 mkw. na tysiąc mieszkańców. Na każde z 43 istniejących centrów przypada średnio 50,3 tys. osób, a na mkw. średnio ok. 67 100 PLN rocznie – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe na Górnym Śląsku I poł. 2015 r.”

REKLAMA

W konurbacji katowickiej w I połowie br. nie oddano żadnego nowego centrum handlowego. Aktualnie w regionie buduje się ok. 50 000 mkw. powierzchni handlowej - Supersam w Katowicach i Galeria Galena w Jaworznie. Niebawem ruszy kolejna inwestycja – Gemini Park Tychy, która uzyskała już pozwolenie na budowę. Wśród projektów znajdujących się na zaawansowanym etapie planowania należy wymienić centrum handlowe Echo Investment w Katowicach (42 000 mkw.) oraz centrum handlowe ze sklepem IKEA w Zabrzu (60 000 mkw.).

Na Górnym Śląsku dominują tradycyjne centra handlowe (90 proc.), gdzie 8 proc. stanowią parki handlowe, a 2 proc. centra wyprzedażowe. W konurbacji katowickiej znajdziemy duże śródmiejskie centra handlowe, w mniejszych ośrodkach miejskich niewielkie centra zakupów codziennych. Na zakupy można się również wybrać do podmiejskich parków handlowych lub centrum wyprzedażowego w Sosnowcu.

Największa oferta sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych znajduje się w Silesia City Center w Katowicach (ponad 300) oraz w Galerii Katowickiej (ponad 200). W centrach handlowych konurbacji katowickiej łącznie działa ok. 2 580 sklepów. Największą grupę najemców stanowią sklepy z branży mody (25proc.) oraz usług (18proc.). Dobrze reprezentowane są także takie sektory jak zdrowie i uroda (9proc.) czy gastronomia (8 proc.).

Zainteresowanie najemców koncentruje się wokół budowanych centrów handlowych oraz centrów już istniejących o ustabilizowanej pozycji handlowej. Ostatnio anonsowane transakcje najmu to: 2 000 mkw. przez TK Maxx w Galerii Katowickiej, 1 300 mkw. przez fitness Fabryka Formy i 1 200 mkw. przez Multikino w Galerii Galena w Jaworznie oraz 500 mkw. przez New Look w katowickim Supersamie.

— Stosunkowo niskie nasycenie regionu powierzchnią centrów handlowych nie oznacza jednak niedoboru podaży. Konurbacja katowicka to dość rozproszony rynek handlowy, połączony gęstą siecią dróg, z dwoma głównymi ośrodkami w Katowicach i Gliwicach, w których koncentruje się znaczna ilość powierzchni — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

Średni współczynnik pustostanów w konurbacji katowickiej wyniósł na koniec I poł. 2015 r. 4,2 proc, ale pustostany na Górnym Śląsku różnią się znacząco w zależności od miasta i obiektu.

Czynsze za powierzchnie w górnośląskich centrach handlowych są bardzo zróżnicowane. Najwyższe miesięczne stawki notowane są w Katowicach i wynoszą 47-49 EUR za mkw.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA