PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Nie możesz pokonać wroga, zaprzyjaźnij się z nim

  • Autor: propertynews.pl
  • 14 paź 2015 14:33

Nie możesz pokonać wroga, zaprzyjaźnij się z nim Galeria Malta

Hipermarkety od lat tracą na znaczeniu, co odbija się na funkcjonowaniu centrów handlowych uzależnionych od dużych operatorów. Na horyzoncie pojawiają się jednak kolejne zagrożenia – dyskonty.

REKLAMA

Co roku w Polsce przybywa 300 nowych dyskontów spożywczych. Pod koniec ub.r. rynek tych sklepów obejmował już 3,6 tys. lokalizacji i nic nie wskazuje na to, że jego rozwój miałby się zatrzymać. Ofensywa takich sklepów cieszy Polaków, ale zaczyna spędzać sen z powiek zarządcom centrów handlowych i właścicielom działających w nich hipermarketów. Problem jest duży, bo operatorzy spożywczy od początku istnienia rynku nowoczesnej powierzchni handlowej stanowili o sile galerii handlowych.

Sytuacja będzie coraz trudniejsza. Jak prognozuje Maciej Bartmiński, prezes MarketSide, docelowy potencjał rynku dyskontów w Polsce to 5 tys. sklepów. - Oznacza to, że w kolejnych latach powstanie jeszcze blisko 1,5 tys. nowych dyskontów – podkreśla.

Postanowiliśmy sprawdzić, co branża myśli o „dyskontowym” zagrożeniu.

Miliony strat

Jak szacują analitycy, średnie roczne obroty dyskontu to 15 mln zł. Przeciętny hipermarket traci więc nawet 150 mln złotych rocznie. Nieco lepiej radzą sobie mniejsze formaty, które zachowują stabilną sprzedaż, np. zmieniając swoją ofertę.

Pomimo że galeria handlowa to coś więcej niż sklep spożywczy, zarządcy i właściciele obiektów powinni mieć się na baczności. - Dyskonty mają wpływ na funkcjonowanie centrów handlowych. Nie jest on duży, ale zauważalny – zauważa Marta Augustyn z JLL.

Gdzie zagrożenie jest największe? Według danych firmy MarketSide, w 2014 roku około 40 proc. hipermarketów w odległości do 500 metrów miało konkurencję w postaci dyskontu. W 3-kilometrowej strefie oddziaływania analitycy doliczyli się średnio 10 dyskontów. - Kilkanaście sklepów nie będzie miało wpływu np. na funkcjonowanie warszawskiej Arkadii. Zupełnie inaczej jest w przypadku obiektów pierwszej generacji, z dużym hipermarketem stanowiącym podstawę całego projektu – komentuje Marta Augustyn z JLL.

Obiekty pierwszej i drugiej generacji, w których powierzchnia zajmowana przez hiper- czy supermarket przekracza 30 proc. powierzchni całego obiektu, to dziś ponad połowa istniejących galerii.

 Poznań liderem

Miastem, w którym dyskonty w największym stopniu uderzają w funkcjonowanie galerii handlowych, jest Poznań – wynika z danych MarketSide. Na liście polskich centrów handlowych, które muszą mierzyć się z największą liczbą sklepów dyskontowych w otoczeniu, pierwszych siedem miejsc zajmują obiekty właśnie z tego miasta.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA