PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Nowe marki chcą debiutować w Warszawie

  • Autor: propertynews.pl
  • 23 mar 2015 15:42

Nowe marki chcą debiutować w Warszawie

Deweloperzy powierzchni handlowej ponownie kierują swoje zainteresowanie na największe miasta (powyżej 300 000 mieszkańców), gdzie znajduje się około 47 proc. z 793 000 mkw. powierzchni handlowej, będącej w trakcie budowy - wynika z najnowszej publikacji Savills. Większość nowych marek, które pojawiły się w Polsce w 2014 roku, najchętniej wybiera stolicę kraju.

REKLAMA

Analitycy Savills podkreślają pozytywne wskaźniki gospodarcze prognozowane dla Polski na najbliższe lata, ale jednocześnie wskazują, że tempo wzrostu sprzedaży detalicznej (3,5 proc. w 2015) będzie niższe od wzrostu podaży powierzchni handlowej (5,5 proc. w 2015), co w konsekwencji może doprowadzić do wzrostu średniego współczynnika pustostanów, spadku obrotów oraz odwiedzalności. Ten efekt będzie najbardziej widoczny w starszych, gorzej zarządzanych obiektach, a w najlepszych i najpopularniejszych z nich będzie on minimalny lub nawet żaden.

Według danych Savills, większość nowych marek, które pojawiły się w Polsce w 2014 roku, wynajmuje powierzchnie rzędu 100-200 mkw. i najchętniej wybiera stolicę kraju (Neo, Undiz, Kiko Milano, Twin-Set i inni), a tylko nieliczne pojawiają się w pierwszej kolejności w innych lokalizacjach (Sinequanone i Eye-Sport w Olsztynie oraz Leopark w Krakowie). Liczba nowych najemców wynajmujących powierzchnie powyżej 1000 mkw. jest bardzo ograniczona.

Jarosław Tutaj, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych Savills, potwierdza: "Najlepsze warszawskie centra handlowe są numerem jeden na liście lokalizacji, w których marki handlowe chcą otwierać swoje pierwsze sklepy w Polsce. Ze względu na dość ograniczoną listę nowych obiektów planowanych w największych miastach oraz 100 proc. komercjalizację istniejących centrów, niektóre marki mogą mieć problemy z znalezieniem lokalizacji spełniających ich wymagania".

Eksperci Savills prognozują dalszy wzrost podaży obiektów handlowych typu pasaży handlowych i niewielkich obiektów dedykowanych codziennym zakupom, ale wskazują również na rosnącą aktywność deweloperów w segmencie projektów o mieszanych funkcjach, które realizowane są zarówno w stolicy (np. Norblin i Royal Wilanów budowane przez Capital Park, Koneser realizowany przez BBI Development, Hala Koszyki budowana przez Griffin Real Estate oraz Bohema planowana przez Okam), jak i (na mniejszą skalę) w innych miastach (np. Browar Lubicz w Krakowie i Ovo we Wrocławiu).

Wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł jedynie 566 mln EUR, ale jednocześnie eksperci Savills prognozują jego dwukrotny wzrost w 2015 roku. Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce były stabilne w 2014 roku, wynosząc 5,75 proc. w Warszawie, 6,00 proc. w największych miastach regionalnych oraz 7,25-7,50 proc. w mniejszych miastach. Pomimo tego, eksperci firmy spodziewają się niewielkiej obniżki stóp kapitalizacji w najbliższych 12 miesiącach.

 

 


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA