PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Opłaty półkowe - trzeba liczyć się ze zwrotem bezpodstawnie uzyskanej korzyści

  • Autor: Małgorzata Pałka, Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna
  • 11 mar 2014 14:14

Powszechną praktyką stosowaną przez sieci handlowe jest nakładanie na dostawców różnych opłat dodatkowych. Często są one pobierane pod pozorem świadczenia przez markety usług reklamowych np. gazetki dla klientów, promocje zakupowe, ekspozycje na półce w sklepie, informacje czy też plakaty w sklepach. W rzeczywistości, wskazane opłaty stanowią warunek konieczny podjęcia albo kontynuowania współpracy przez dostawcę z siecią handlową. Takie działania marketów stanowią czyn nieuczciwej konkurencji i są podstawą dochodzenia przez dostawców zwrotu bezpodstawnie uzyskanej korzyści.

REKLAMA

Pozorne świadczenie usług reklamowych przez sieci handlowe
Strony umowy sprzedaży czy dostawy mogą dowolnie kreować swoje prawa i obowiązki, zatem nie jest wykluczone uzupełnianie ich o dodatkowe elementy. W ramach zobowiązań wzajemnych, sieci handlowe mogą świadczyć dostawcom inne usługi niż odbiór i zapłata ceny wynikające z umowy sprzedaży czy dostawy. Usługi takie nie mogą mieć pozornego charakteru, a dostawca musi uzyskać wymierną korzyść za zapłatę dodatkowej ceny.

Często, zapłata dodatkowej kwoty jest warunkiem koniecznym rozpoczęcia albo kontynuowania współpracy z konkretnym marketem, tzw. „opłata półkowa". W większości przypadków dodatkowe świadczenie na rzecz sieci handlowej nie przynosi żadnych korzyści, a jedynie generuje u dostawców dodatkowe koszty. Zazwyczaj umowy z których wynika konieczność uiszczania opłat dodatkowych nie są tworzone według zgodnej woli obu stron.

Przez wzgląd na ekonomiczne dysproporcje między dostawcami, a np. wielkopowierzchniowymi marketami oczywistym jest, że mniejsza jednostka nie ma prawie żadnego wpływu na kształt wiążącej ich umowy. Dostawca godzi się na zaproponowane mu rozwiązania z konieczności. Należy powiedzieć, że wymuszanie dodatkowych świadczeń przez sieci handlowe jest nieuczciwej konkurencji. Dostawca nie musi się zgadzać na narzucane opłaty, co więcej, ma prawo żądać od kontrahenta zwrotu poniesionych do tej pory dodatkowych kosztów.

Czyn nieuczciwej konkurencji
Zgodnie z przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem takim jest działanie przedsiębiorcy, które utrudnia innemu przedsiębiorcy dostęp do rynku. Zachowanie takie może polegać na zawarciu określonego porozumienia uzasadniającego pobieranie od dostawcy dodatkowych opłat. W rzeczywistości są to należności za możliwość wstawienia towaru do konkretnego sklepu.

W konsekwencji takie zakwalifikowanie zachowania sieci handlowej odbiera dodatkowym opłatom cechy legalności. Nakładanie na dostawcę dodatkowych świadczeń pieniężnych, nawet na podstawie tzw. umów promocyjnych, stanowi domniemanie, że w rzeczywistości została nałożona opłata dodatkowa za przyjęcie towaru do sklepu. Spełnienie takiego świadczenia i przyjęcie go przez sieć handlowa, stanowi bezpodstawne uzyskanie przez nią korzyści.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.