PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Ostrożnie z eksperymentami w handlu

  • dlahandlu.pl
  • 06 lut 2018 07:45

Ostrożnie z eksperymentami w handlu Shutterstock

W ostatnim okresie rynek handlu przechodzi swoiste „trzęsienie ziemi”, jeśli chodzi o ilość zmian w przepisach. Wśród nich można wymienić: ograniczenia handlu w niedziele i sprzedaży alkoholu, podatek od dużych nieruchomości, czyli tzw. „podatek galeryjny”, płatne foliówki, czy ustawę o przewadze kontraktowej. Zdaniem Agnieszki Górnickiej, prezes Inquiry, zmiany są wprowadzane zbyt szybko, na zasadzie uznaniowej i brak jednej spójnej wizji dla handlu.

REKLAMA

Ten rok obfituje w zmiany przepisów dotyczących handlu. Od początku roku wszedł w życie tzw. podatek galeryjny, wkrótce w dużym stopniu zostanie ograniczony handel w niedziele. Jeszcze w tym roku zostanie ograniczony handel alkoholem. Jakie zjawiska mogą wywołać te zmiany na rynku?

Zmian jest dużo i są różnego kalibru. Pamiętajmy, że handel jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki i ogromnym pracodawcą. Co więcej, ma duży udział w tworzeniu dochodu narodowego. Jednym słowem to bardzo ważna część gospodarki i jakiekolwiek eksperymenty w tym segmencie wymagają ostrożności. To co się dzieje w handlu, ma zwykle daleko idące konsekwencje, gdyż duże zmiany zazwyczaj rozchodzą na inne branżach, bo przecież niemal każda branża w Polsce w jakimś stopniu od handlu zależy.

Brakuje mi w tym wszystkim jednej, spójnej wizji. Zmiany są wprowadzane na zasadzie uznaniowej i nie widać żadnej przemyślanej strategii dla sektora handlu. Nie ma pomysłów ani dyskusji nad tym, jaką rolę handel ma pełnić w Polsce.

Z drugiej strony, zmiany są wprowadzane bardzo szybko i „na kolanie”. Nie pozwala to firmom zaplanować swoich działań na dłuższy czas naprzód. Pół roku to zdecydowanie za mało – duże przedsiębiorstwa, takie jak sieci handlowe, planują  budżety w znacznie dłuższym horyzoncie czasu. Tymczasem wprowadzane są zmiany, które destabilizują działalność i generują nieprzewidziane koszty, bo każda zmiana w prawie wymaga dostosowania firmy, choćby systemów informatycznych.

Pojawia się zatem pytanie o zasadność tych zmian?

Co do zakazu handlu w niedziele, mam duże podejrzenia, że ma on podłoże ideologiczne, a główną motywacją nie jest wcale - jak deklarowano - troska o pracownika. Gdyby tak było, wystarczyłoby rozważyć wprowadzenie wyższych stawek za pracę w niedziele i wtedy każdy pracodawca mógłby zastanowić się, czy mu się opłaca utrzymywać sklep, czy nie.

Na dodatek w związku z szybkością wprowadzania zmian jest dużo niepewności, jakie obiekty  faktycznie będą mogły funkcjonować, a jakie nie. Niepewna jest też sytuacja centrów handlowych - w jakich okolicznościach mogą się otwierać? Jeśli zamiast centrum handlowego powiesimy szyld „centrum kultury i rozrywki” i zorganizujemy tam w niedzielę koncert, to co wtedy? A gastronomia? Takich wątpliwości jest wiele.

Czytaj więcej: Ekspert o nowych przepisach: Eksperymenty w handlu wymagają ostrożności

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.