PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Ostrzejsze przepisy wobec sieci handlowych w Czechach

  • Autor: dlahandlu.pl/WPHI, Mlada Fronta Dnes, ekonomika.idnes.cz
  • 07 wrz 2015 11:31

Kluczowe komisje Izby Poselskiej poparły nowelizację ustawy o znaczącej pozycji rynkowej (zákon o významné tržní síle). Celem nowelizacji jest zaostrzenie i doprecyzowanie zawartych w ustawie wymogów postawionych sieciom handlowym, takich jak np. zakaz zwrotu niesprzedanych towarów tuż przed wygaśnięciem okresu ich przydatności do spożycia czy obowiązek zapłaty dostawcom za towar w ciągu 30 dni.

REKLAMA

Zmiany najbardziej dotkną sprzedawców artykułów spożywczych z obrotami powyżej 5 mld CZK (ok. 783 mln zł), a więc w praktyce przede wszystkim sieci handlowe, kontrolujące obecnie 65 proc. rynku.

Sieci handlowe twierdzą, że nowe przepisy mogą doprowadzić do wzrostu cen artykułów spożywczych. Przewidziane w nowej ustawie kary są wysokie (do 10 proc. rocznych obrotów lub do 10 mln CZK – ok. 1,5 mln zł), a przepisy zakazują dodatkowo ich przenoszenia na dostawców, stąd sieci handlowe mogą chcieć skompensować sobie ew. straty wyższą ceną oferowanych produktów. Czeska izba producentów żywności jest jednak zdania, że marże sieci są i tak dostatecznie wysokie, a samo przyjęcie pierwszej wersji ustawy w 2010 r. nie spowodowało – mimo zgłaszanych obaw – zauważalnych zmian w cenach.

Kolejnym argumentem zgłaszanym w dyskusji nt. nowelizacji jest jego możliwy wpływ na zmianę źródeł zaopatrzenia sieci: np. wg przedstawicieli opozycyjnej ODS nowa ustawa stanie się barierą dla rodzimych dostawców, a wielcy sprzedawcy ominą zawarte w niej przepisy poprzez zakupy towarów za granicą. Choć zauważalnie rośnie udział klientów preferujących artykuły żywnościowe czeskiego pochodzenia, dla większości konsumentów najważniejszą rolę wciąż odgrywa cena. Stąd – choć takie sieci jak Kaufland czy Penny Market opierają swoje strategie marketingowe na promocji czeskich produktów – sprzedawcy będą starali się zapewne dotrzeć przede wszystkim do największej grupy potencjalnych klientów.

 
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA