PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Oznaki przesytu na rynku nieruchomości handlowych

  • Autor: wyborcza.biz
  • 24 wrz 2014 08:30

W 2013 roku w Polsce otworzono 15 nowych galerii handlowych. Jednak w niektórych miastach widać już oznaki przesytu, dlatego istniejące centra muszą się zmieniać, by sprostać rosnącej konkurencji.

REKLAMA

W 2013 r. w Polsce otwarto największą od rekordowego 2009 r. liczbę nowoczesnej powierzchni handlowej - 650 tys. mkw., z czego większość stanowią galerie. Łączna nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła już 10 mln mkw. Jednak coraz częściej widać, że nie wszystkie inwestycje są sukcesem.

W Jeleniej Górze po raz pierwszy w Polsce upadło centrum handlowe - Galeria Górska, która - mimo zakończenia prac - nigdy nie została otwarta. Nowy właściciel postanowił przekształcić ją w hotel. W Poznaniu firma Echo Investment zmniejszyła o połowę powierzchnię nowej Galerii Metropolis, mniejsze ma być też centrum budowane przez Ghelamco na warszawskim Wilanowie.

Według analizy Cushman & Wakefield w 2014 r. na rynku pojawi się blisko 500 tys. mkw. powierzchni handlowej, czyli o 24 proc. mniej w niż roku ubiegłym.

Niektóre rynki są wyraźnie przesycone. We Wrocławiu na tysiąc osób przypadało w lutym aż 760 mkw. centrum handlowego. Oddana do użytku w zeszłym roku galeria w Sky Tower świeci pustkami. Również Poznań czy Opole uważane są za miasta ze zbyt wieloma inwestycjami handlowymi.

Marek Noetzel, dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield mówi, że właściciele muszą dostosować oczekiwania, dlatego będziemy mieli do czynienia ze zmniejszaniem cen najmu, szukaniem klientów, a może także z przekształcaniem części na inne funkcje. Galerie czują presję i decydują się na zmiany.

Inaczej jest w aglomeracji warszawskiej, gdzie nasycenie wynosi mniej niż w wielu ośrodkach, tj. ok. 570 mkw. na tysiąc osób. Według analizy wykonanej na zlecenie stołecznego ratusza jest tu miejsce na jeszcze aż 26 nowych obiektów wielkopowierzchniowych.

Marek Noetzel, dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield mówi, że stolica Polski pozostaje jednym z najmniej nasyconych ośrodków miejskich w kraju, jednak sytuacja ta może się zmienić, biorąc pod uwagę liczbę nowych dużych projektów na różnych etapach realizacji.

Urbanista i psycholog Michał Dębek z Politechniki Wrocławskiej, badający centra handlowe mówi, że ludzie z każdym rokiem nieco rzadziej odwiedzają galerie, a liczba tych obiektów przyrasta. Coraz większym wyzwaniem dla ich dotychczasowego funkcjonowania staje się też handel internetowy. Właściciele będą chcieli wykazać się zwłaszcza w dziedzinie wizerunku, by wyróżnić się od innych.

Inwestorzy z branży coraz częściej zwracają się ku małym miastom. Ponad 60 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej w Polsce znajduje się w miejscowościach do 400 tys. mieszkańców, a wszystkie nowe projekty ukończone w drugim kwartale 2014 r. zostały oddane w miastach mniejszych niż stutysięczne. Popularny staje się też format parku handlowego - małej galerii o wielkości do 10-15 tys. mkw.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA