PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Parki handlowe zdominowały polski rynek inwestycyjny w 2014 roku

  • Autor: Propertynews.pl
  • 29 sty 2015 14:36

Parki handlowe zdominowały polski rynek inwestycyjny w 2014 roku

Według najnowszego raportu DTZ – Property Times – Rynek Handlowy w Polsce w 2014 roku, rynek nowoczesnych nieruchomości handlowych w Polsce powiększył się o 466 tysięcy mkw. nowej powierzchni w 28 nowych obiektach i 8 rozbudowach nieruchomości już istniejących. Na koniec 2014 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 12,7 mln mkw. Najwięcej nowych obiektów komercyjnych powstało w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców.

REKLAMA

Obecnie w budowie jest ponad 780 tysięcy mkw. powierzchni handlowej, której oddanie do użytku jest planowane na lata 2015-2016.

Na rynku widać wyraźną dominację mniejszych obiektów. Aż 22 z nowych projektów handlowych to inwestycje nieprzekraczające 20 tys. mkw. powierzchni najmu.

Na koniec 2014 roku całkowita podaż powierzchni handlowej przekroczyła 12,7 miliona mkw. powierzchni najmu, z czego 73 proc. całkowitej podaży stanowią centra handlowe i handlowo-rozrywkowe (9,3 mln mkw.).

Centrum handlowe to nadal dominujący format stanowiący 67 proc. nowo dodanej powierzchni, jednak w ostatnich dwóch latach widoczna jest rosnąca popularność parków handlowych, które stanowiły ponad 24 proc. nowej podaży, w porównaniu do 19,8 proc. w 2013 roku i średniego udziału na poziomie 7-8 proc. w poprzednich latach. Dzięki wysokiej rocznej podaży wynoszącej ponad 110 tys. mkw. całkowita podaż parków handlowych w Polsce przekroczyła 1 milion mkw. na koniec 2014 roku. Dzięki intensywnemu rozwojowi formatu parku handlowego głównie w mniejszych miastach dynamicznie rozrosły się sieci sklepów takich operatorów jak CCC, Jysk, Media Expert, Deichmann, Pepco, Rossmann, RTV Euro AGD, Neonet, KiK czy Martes Sport.

Podaż powierzchni zlokalizowanej w centrach wyprzedażowych wzrosła w 2014 roku o ponad 22 tys. mkw. Po raz pierwszy w historii format centrum wyprzedażowego został wybudowany w miastach o populacji nieprzekraczającej 400 tys. mieszkańców. City Outlet o powierzchni 12 500 mkw. został otwarty w Lublinie, natomiast Outlet Białystok (pow. ok. 10 000 mkw.) powstał w wyniku przebudowy i zmiany formatu i funkcji Galerii Podlaskiej w Białymstoku.

Jedynie niewiele ponad 10 proc. nowej podaży oddanej w 2014 roku zlokalizowane było w ośmiu największych aglomeracjach. Najwięcej nowych obiektów handlowych (45 proc.) zostało wybudowanych w miastach o populacji poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Na rynki tych miast dostarczone zostało 16 nowych obiektów i trzy rozbudowy istniejących centrów o łącznej powierzchni 211 tysięcy mkw. Do największych centrów handlowych należą Galeria Siedlce, Galeria Bursztynowa w Ostrołęce, Vivo! Piła, Centrum Galardia w Starachowicach i Brama Mazur w Ełku. Ponad 32 proc. nowej podaży zlokalizowanej w mniejszych miastach stanowią parki handlowe. Wybudowano dziesięć takich obiektów, a większość z nich ma średnią powierzchnię najmu około 5 tys. mkw.

W budowie znajduje się obecnie ponad 780 tysięcy mkw. z datą otwarcia planowaną na lata 2015-2016. Widoczny jest ponowny wzrost zainteresowania deweloperów dużymi miastami i aglomeracjami. Ponad 44 proc. będącej w budowie podaży zlokalizowane jest w ośmiu największych aglomeracjach, a kolejne 26 proc. w miastach o populacji pomiędzy 200 a 400 tysięcy mieszkańców. Największymi inwestycjami handlowymi realizowanymi obecnie w Polsce są centrum Posnania w Poznaniu, Zielone Arkady w Bydgoszczy, Sukcesja w Łodzi i Tarasy Zamkowe w Lublinie.

  • 1
  • 2
  • kubo 2015-02-01 21:15:14
    Cooo? To jest Polska firma?
  • mondziak 2015-01-31 18:50:04
    Właśnie dla mnie to strasznie ciekawe zjawisko, że gdziekolwiek się nie pojedzie, to jest salon Media Expert. Zawsze myślałem, że oni są jakąś firmą z zachodnioeuropejską, a tu proszę ZŁOTÓW. Ten artykuł o nich w newsweeku mnie strasznie zadziwił, jednak można założyć w tym kraju iteres i zarobić.
  • gugus 2015-01-31 11:12:54
    Noo Media Expert otworzyło się w znakomitej większści takich parków. Nie dość ze wydali kupę kasy na reklamę z Lisowską to jeszcze się otwierają i wykupują konkurencję. A to od początku do końca polska firma :)


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA