PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

PKP chce zarabiać na dworcach

  • wyborcza.biz
  • 07 maj 2013 09:23

PKP chce zarabiać na dworcach

PKP ma gigantyczny majątek - grunty, budynki, dworce - z którego próbuje wycisnąć pieniądze niezbędne na spłatę 4,5 mld zł długu. Największe dworce mają więc funkcjonować jak centra handlowe i same na siebie zarabiać. Mniejsze obiekty mogą być utrzymywane z opłaty dworcowej pobieranej od przewoźników.

REKLAMA

Najlepiej zarabiającym dworcem kolejowym w Polsce jest... Warszawa Wileńska, z której odjeżdżają pociągi Kolei Mazowieckich do Tłuszcza czy Małkini. Jak się dowiedziała "Gazeta", w zeszłym roku koszty bezpośrednie utrzymania tego dworca położonego na warszawskiej Pradze sięgnęły 4 mln zł, a przychody przekroczyły 7,5 mln zł. Dodatni wynik - powyżej 3,5 mln zł - dworzec zawdzięcza galerii handlowej, która się na nim znajduje.

Dworce są w stanie na siebie zarobić tylko wtedy, jeśli będą odpowiednio skomercjalizowane. Mówiąc prościej, jeśli będą na nich wynajmowane powierzchnie reklamowe, znajdzie się miejsce na sklepy, restauracje czy kawiarnie, które odwiedzają podróżni i okoliczni mieszkańcy.

Na przeciwnym biegunie są wyremontowane dworce we Wrocławiu czy w Gdyni. We Wrocławiu na zabytkowym dworcu do tej pory nie wynajęto wszystkich powierzchni, bo podczas remontów nie uwzględniono potrzeb niektórych najemców. Podobne problemy są w Gdyni. W obu przypadkach na etapie projektu nie przewidziano realnego zużycia energii. Teraz trzeba dodać dodatkowe linie zasilające do lokali. Są też problemy z systemem wentylacyjnym na potrzeby lokali gastronomicznych. Skutek? W zeszłym roku ujemny wynik dworca Wrocław Główny sięgnął 1,2 mln zł, a dworzec Gdynia Główna przyniósł stratę w wysokości 1,6 mln zł.

PKP: potentat nieruchomości

W Polsce jest 2440 dworców kolejowych, z czego 640 jest czynnych. PKP ma ponad 103 tys. hektarów gruntów oraz kilkadziesiąt tysięcy budynków i budowli. To prawda, że wiele gruntów jest pod torami kolejowymi i że przepisy nie pozwalają na budowę zbyt blisko torów kolejowych. Ale niektóre działki PKP to prawdziwe perełki, jak choćby warte 350 mln zł tereny w okolicach dawnego warszawskiego Dworca Głównego. Inne atrakcyjne grunty to np. tereny w okolicach gdańskiej PGE Areny, położony nad Zatoką Gdańską były ośrodek szkoleniowy czy kilkadziesiąt hektarów gruntów przy byłym dworcu Wrocław Świebodzki.

- Robimy analizę wszystkich gruntów. Mogą być one warte ponad 4 mld zł, co wystarczyłoby do spłaty długów PKP - mówi "Gazecie" Piotr Ciżkowicz, który od roku jest członkiem zarządu PKP SA. Od kwietnia 2012 r. do końca marca 2013 r. PKP SA ogłosiło przetargi na zbycie 1166 nieruchomości. Zawarło 439 transakcji wartych 334 mln zł. To ciągle za mało, by spłacić wielomiliardowe długi. - Prawda jest taka, że PKP przespało boom na rynku nieruchomości. Musimy dokładnie przeanalizować, czy lepiej jest sprzedać grunty tanio, czy wchodzić w spółki z deweloperem - dodaje.

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA