PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

PKP znów inwestuje. Tym razem w Gliwicach

  • Autor: PAP
  • 30 cze 2016 09:52

PKP znów inwestuje. Tym razem w Gliwicach Fot. PTWP

Władze Gliwic wybrały koncepcję architektoniczno-przestrzenną centrum przesiadkowego wokół dworca kolejowego. Ma to być zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dla podróżnych.

REKLAMA

Oprócz samego centrum przesiadkowego, które ma stanąć na kupionych przez miasto od kolei terenach po północnej stronie torów, założono, że przebudowa obejmie m.in. plac przed dworcem kolejowym po południowej stronie oraz oddalony od niego o ok. 200 metrów Plac Piastów - obecnie węzeł komunikacji miejskiej.

Projekt ma być realizowany po planowanym obecnie na koniec III kw. br. zakończeniu przebudowy gliwickiego dworca kolejowego; niezależnie od miasta prowadzą ją spółki PKP SA i PKP PLK. Przetarg na dokumentację budowlaną ma zostać ogłoszony na przełomie sierpnia i września, prace projektowe potrwają około rok. Realizacja nie rozpocznie się wcześniej, niż na początku 2018 r. Inwestycja miałaby być gotowa do 2020 r.

Projekt budowy centrum przesiadkowego ma wykorzystywać fundusze europejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dostępne w rozdzielonej przez samorządy lokalne subregionu centralnego województwa puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Aby określić optymalne założenia inwestycji pod kątem kryteriów związanych ze środkami ZIT i własnych potrzeb, samorząd przeprowadził konkurs na wykonawcę trzech koncepcji architektoniczno-przestrzennych. W konkursie wygrała gliwicka pracownia An Archi Group. Teraz miasto wybrało pierwszą z zaproponowanych przez pracownię koncepcji.

"To rozwiązanie gwarantuje najlepsze (...) zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz obiektu. Zaletą jest m.in. wyrazista forma zadaszenia. (...). Mocnym akcentem będzie konstrukcja z drewna klejonego, która jest wytrzymała, efektowna i funkcjonalna. Plusem tego wariantu jest również (...) brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego" - ocenił Marcin Łazowski z biura rozwoju miasta w gliwickim magistracie.

Po analizie kosztów i negatywnych uwagach mieszkańców zrezygnowano z budowy przejścia podziemnego pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, które miało połączyć reprezentacyjną ul. Zwycięstwa z przydworcowym placem. Pozostanie przejście naziemne, a ul. Zwycięstwa na odcinku przy dworcu nie będzie w związku z tym gruntownie przebudowywana.

Ponieważ główna część inwestycji będzie przebiegać na wykupionych przez miasto dawnych terenach kolei państwowych, przebudowa terenu wokół dworca PKP nie powinna spowodować utrudnień w ruchu. Utrudnienia dla kierowców mogą pojawić się natomiast podczas przebudowy Placu Piastów

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA