PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Podaż powierzchni handlowej w Polsce do końca 2016 r. może wzrosnąć o milion mkw.

  • Autor: propertynews.pl
  • 21 lis 2014 15:48

Podaż powierzchni handlowej w Polsce do końca 2016 r. może wzrosnąć o milion mkw.

Podaż powierzchni handlowej w Polsce to już ponad 10 mln mkw. Do końca 2016 r. może wzrosnąć o kolejny milion - wynika z najnowszego raportu Colliers international, podsumowującego III kwartał na rynku nieruchomości handlowych.

REKLAMA

W pierwszych trzech kwartałach tego roku najwięcej sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych pojawiło się w miastach małych i średniej wielkości. W dużych aglomeracjach zawarto zaś duże umowy typu pre-lease w projektach będących na zawansowanym etapie planowania, np. Carrefour i sklepy grupy LPP pojawią się w dwóch centrach handlowych planowanych w Warszawie przez GTC. 

Na przełomie II i III kwartału w piętnastu największych polskich miastach odnotowano spadek średniego współczynnika pustostanów do poziomu 3 proc. (wobec 3.6 proc. w końcu 2013 roku). Spadek nastąpił nawet na rynkach, które na koniec 2013 r. charakteryzowała największa ilość powierzchni niewynajętej, tj. w Kielcach, Toruniu i Bydgoszczy.

W III kwartale 2014 r. na rynku pojawiło się kilka nowych marek. Swoje pierwsze sklepy w warszawskich centrach handlowych otworzyły francuskie sieci odzieżowe - Undiz (bielizna) w Arkadii i Devred 1902 (moda męska) w Wola Park. Z kolei francuska marka Sinequanone (moda damska) oraz włoska Eye Sport (moda mix) zadebiutowały w Galerii Warmińskiej w Olsztynie. Z drugiej strony szwajcarska marka Charles Vögele zakończyła swoją działalność w Polsce.

Wśród znaczących wydarzeń warto wymienić otwarcie pierwszego sklepu Samsung Saturn Store w Galerii Katowickiej. W warszawskiej Arkadii powstały natomiast pierwsze samodzielne sklepy marek Lee oraz Wrangler. Z kolei w gdyńskim Centrum Handlowym Klif powstał nowy sklep marki United Colors of Benetton, który jako jedyny w Polsce zaoferował klientom najnowszy koncept marki - „On Canvas".

Biorąc pod uwagę obiekty znajdujące się w końcowej fazie budowy Collliers szacuje, że w okresie październik-grudzień na rynek trafi ok. 150 tys. mkw. powierzchni handlowej. Nowa podaż, która zostanie dostarczona łącznie w 2014 r. wyniesie 475 tys. mkw. tj. - oznacza to spadek o 26% w porównaniu do roku ubiegłego. Największe obiekty, których otwarcie spodziewane jest w IV kwartale 2014 to m.in. Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim (25 tys. mkw.), Vivo! Piła (23,8 tys. mkw.), Centrum Galardia w Starachowicach (17,9 tys. mkw.) i Outlet Center w Lublinie (12,4 tys. mkw.).

- W związku ze wzrostem konkurencji deweloperzy będą dostosowywać swoje projekty do zmieniających się warunków rynkowych. Zmniejszone zostały planowane docelowe powierzchnie inwestycji firmy IKEA w Lublinie, Galerii Metropolis w Poznaniu (Echo Investment), czy projektu Plac Vogla (Ghelamco) na warszawskim Wilanowie - zauważa Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • . 2014-11-21 18:01:50
    Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim zostanie otwarta dopiero wiosną 2015 roku.

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.