PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polacy coraz ostrożniej wydają pieniądze, a to przekłada się na popyt na powierzchnię handlową

  • Autor: PAP
  • 10 lip 2013 18:55

Polacy coraz ostrożniej wydają pieniądze, a to przekłada się na popyt na powierzchnię handlową

Eksperci Jones Lang LaSalle oceniają, że stawki wynajmu powierzchni handlowej w Warszawie będą nieznacznie rosły w perspektywie następnych 12 miesięcy. W pozostałych miastach pozostaną stabilne, chociaż w obiektach gorszej jakości, mniej popularnych, z wyższym wskaźnikiem pustostanów, można spodziewać się ich spadku.

REKLAMA

- Rynek powierzchni handlowej w Polsce należy podzielić na kilka segmentów. Najważniejszy to powierzchnia typu "prime", a więc centra handlowe działające w głównych aglomeracjach, dogodnie zlokalizowane, z dobrze dobranym zestawem najemców, prestiżowe, najbardziej popularne wśród klientów - powiedziała PAP Patrycja Dzikowska, analityk firmy Jones Lang LaSalle.

- Kolejna część rynku to centra handlowe zazwyczaj mniejsze, mniej rozpoznawalne, często z gorszym zestawem najemców, ale nadal cieszące się popularnością wśród klientów. Funkcjonują zarówno w głównych aglomeracjach, jak i mniejszych miastach - dodała. Jej zdaniem, czynsze najdroższych powierzchni handlowych w Warszawie w ciągu roku wzrosną o ok. 5 proc. - W segmencie "prime" w Warszawie spodziewamy się lekkiego wzrostu stawek czynszowych. Widać bardzo duże zainteresowanie tą powierzchnią, ceny nadal dyktują właściciele obiektów. Obecnie trwa wymiana najemców w najważniejszych warszawskich centrach handlowych. Myślę, że w ciągu 12 miesięcy, a więc do połowy przyszłego roku, stawki czynszowe w tych centrach handlowych wzrosną o ok. 5 proc., ocenia Patrycja Dzikowska. 

Jej zdaniem, w obiektach niższej klasy nastąpi natomiast spadek cen. - Globalny kryzys zagościł również w głowach polskich konsumentów. Inflacja i wolno rosnące dochody społeczeństwa ograniczają realną siłę nabywczą konsumentów, szczególnie w średnich i mniejszych miastach. Polacy coraz ostrożniej wydają pieniądze, obawiając się niepewnej przyszłości. To przekłada się na popyt na powierzchnię handlową. Należy więc oczekiwać korekty w dół stawek czynszów, zwłaszcza w obiektach wynajmowanych w czasie prosperity na rynku, które zostały przeszacowane, dodaje.

Z danych JLL wynika, że obecnie w budowie w Polsce jest 730 tys. mkw. powierzchni handlowej. - Myślę, że można powiedzieć, iż gorsze wyniki gospodarki w ostatnich latach urealniły zamiary wielu deweloperów, zwłaszcza tych spoglądających na mniejsze ośrodki miejskie. Nadal wprawdzie widać ruch w tym segmencie gospodarki, ale wyniki roczne są zdecydowanie gorsze niż wynikałoby z planów deweloperów ogłaszanych przed kryzysem. Nie spodziewałabym się jednak, że w kolejnych latach nastąpi gwałtowne ograniczenie podaży, tłumaczy Dzikowska. - W I połowie roku otwartych zostało 130 tys. mkw. powierzchni handlowej. Do końca roku na rynek trafi kolejne 370 tys. mkw. Podobny wynik, na poziomie 0,5 mln mkw. prawdopodobnie osiągniemy w przyszłym roku, prognozuje ekspert.

Dzikowska podkreśla, że na rynek powierzchni handlowej nie można patrzeć jedynie przez pryzmat wielkości nowo otwieranych obiektów handlowych. - Obecnie duża część rynku przechodzi przez proces przebudowy i zmiany profilu oferowanej powierzchni. Wskutek rosnącej konkurencji, część starszych obiektów handlowych stara dostosować się do obecnych wymogów rynku, podnosi jakość powierzchni w centrum i odświeża ofertę, stara się przyciągnąć nowe marki. W ten sposób mogą przeciwstawić się niekorzystnym czynnikom jak wzrost pustostanów czy spadek stawek czynszowych. Konkurencja cały czas się nasila i trzeba uważnie śledzić zmiany zarówno samego rynku, jak i preferencji konsumentów, powiedziała.

- Takie przemodelowanie profilu w poszukiwaniu swojego miejsca na rynku z pewnością ma równie duży wpływ na sytuację rynkową jak nowe, świeżo oddane obiekty, podsumowuje rozmowę z PAP Patrycja Dzikowska.
Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA