PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polska spóźniła się z przyjęciem unijnych przepisów chroniących prawa konsumentów

  • Autor: PAP
  • 13 cze 2014 15:24

Nowa unijna dyrektywa wzmacniająca prawa konsumentów weszła w życie w piątek. W terminie nie wdrożyły jej tylko dwa kraje UE: Polska i Bułgaria. W Polsce nowe przepisy wejdą w życie prawdopodobnie pod koniec tego roku.

REKLAMA

Unijne przepisy mają lepiej chronić konsumentów przy zakupach zarówno drogą tradycyjną, jak i w internecie. Dokonując zakupów na odległość i poza lokalem sprzedawcy mieszkańcy całej UE powinni mieć 14 dni na zmianę decyzji i wycofanie się z transakcji. Dotyczy to również takich dóbr cyfrowych, jak pliki z muzyką czy filmami, ale tylko do chwili rozpoczęcia pobierania.

Nowe prawo zakazuje też pobierania zbyt wysokich dodatkowych opłat za płatność kartą kredytową i korzystanie z infolinii, jak również automatycznego doliczania do ceny kupowanych za pośrednictwem dóbr kosztów dodatkowych usług, np. ubezpieczenia podróżnego przy kupowaniu biletów lotniczych on-line. Przepisy zabraniają też stosowania pułapek w ofertach on-line, które sugerują konsumentom, że produkt czy usługa są za darmo, podczas gdy w rzeczywistości są one płatne.

- Od dziś UE kładzie kres oszukiwaniu konsumentów on-line - oświadczyła unijna komisarz sprawiedliwości Viviane Reding. - Wzmocnienie zaufania konsumentów jest zaś najtańszym sposobem na pobudzenie gospodarki. Reding zapowiedziała, że Komisja Europejska będzie rygorystycznie kontrolować, czy kraje Unii przestrzegają nowych przepisów i właściwie chronią prawa konsumentów.

Chociaż dyrektywa została przyjęta już w październiku 2011 r., a kraje miały dwa lata, by przyjąć odpowiednie przepisy, to nie wszyscy z tym zdążyli.

- Są dwa kraje, które nie wprowadziły tych zasad w życie, choć dziś upłynął termin. Są to Polska i Bułgaria. To zła wiadomość dla konsumentów, jeśli nie mogą korzystać ze swych praw, tylko dlatego, że kraje nie wdrażają tego, na co wcześniej się zgodziły - powiedziała rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. sprawiedliwości Mina Andreeva.

Polski parlament zakończył prace nad ustawą o prawach konsumenta 30 maja. Po podpisaniu przez prezydenta RP, nowe prawo zacznie obowiązywać w ciągu sześciu miesięcy od momentu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw RP, najprawdopodobniej pod koniec roku - poinformował kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według UOKIK sześciomiesięczne vacatio legis (czyli czas pomiędzy publikacją ustawy a jej wejściem w życie) pozwoli na lepsze stosowanie przepisów w praktyce. Przedsiębiorcy, konsumenci oraz organizacje broniące słabszych uczestników rynku będą mogły dostosować się do nowych przepisów. Żeby zwiększyć świadomość uczestników rynku na temat nowych przepisów UOKiK planuje przeprowadzić jesienią kampanię informacyjną.

Za opóźnienia we wdrażaniu unijnego prawa krajom UE grozi formalne postępowanie i pozew do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.