PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polska wciąż jednym z liderów europejskiej podaży powierzchni handlowych

  • Autor: Propertynews.pl
  • 27 lis 2014 13:34

Polska wciąż jednym z liderów europejskiej podaży powierzchni handlowych

Dynamiczny rozwój europejskiego rynku handlowego nie omija Polski. Nasz kraj zajmuje piątą lokatę, jeśli chodzi o nową podaż powierzchni handlowych na kontynencie - wynika z nowego raportu Cushman & Wakefield. Pomimo spadku wolumenu powierzchni nowych inwestycji, eksperci widzą duży potencjał dla niewielkich projektów handlowych.

REKLAMA

Z najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że Francja jest nadal największym rynkiem w Europie pod względem zasobów powierzchni handlowej wynoszącymi ok. 17,6 mln mkw. Na drugim miejscu, z tylko nieznacznie mniejszymi zasobami (17,5 mln mkw.), jest Rosja, która w tym roku wyprzedziła Wielką Brytanię (16,98 mln mkw.). Łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy mogą wynieść pod koniec bieżącego roku 161,4 mln mkw., co stanowiłoby wzrost o 4,5 proc. w stosunku do poprzedniej edycji raportu.

Polska w czołówce krajów, gdzie buduje się najwięcej galerii handlowych

Polska zajęła ważne miejsce w raporcie będąc sklasyfikowaną na trzecim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz piątym miejscu w Europie pod względem planowanej powierzchni handlowej w okresie od 2 połowy 2014 r do końca 2015 r.

Na Europę Środkowo-Wschodnią przypadnie 81 proc. nowej podaży - głównie za sprawą bardzo dużej aktywności deweloperskiej w Rosji i Turcji. Już w pierwszej połowie 2014 r. podaż w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosła 1,4 mln mkw., czyli ponad dwukrotnie więcej niż w Europie Zachodniej (637 000 mkw.).

Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. w Polsce istniały 432 obiekty handlowe o łącznej powierzchni 10 158 275 mkw. GLA. Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych (dwa kolejne są w budowie). W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. polski rynek wzbogacił się o 317 500 mkw. powierzchni w 14 nowych i 3 rozbudowanych obiektach, co oznacza wzrost o 42 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W bieżącym roku rozbudowy stanowiły ok. 5 proc. nowej podaży powierzchni handlowej.

- Największym centrum handlowym, jakie oddane zostało w Polsce w 2014 roku, jest otwarte w marcu Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 000 mkw. Drugim największy obiekt to Galeria Warmińska w Olsztynie (41 000 mkw. GLA), której otwarcie miało miejsce we wrześniu. Obecnie w budowie znajduje się ok. 850 000 mkw. powierzchni, z czego ok. 150 000 mkw. powinno trafić na rynek do końca grudnia 2014 r. - tłumaczy Magdalena Sadal, starszy konsultant w sekcji Badań Rynkowych w dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA