PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polska wciąż jednym z liderów europejskiej podaży powierzchni handlowych

  • Autor: Propertynews.pl
  • 27 lis 2014 13:34

Polska wciąż jednym z liderów europejskiej podaży powierzchni handlowych

Dynamiczny rozwój europejskiego rynku handlowego nie omija Polski. Nasz kraj zajmuje piątą lokatę, jeśli chodzi o nową podaż powierzchni handlowych na kontynencie - wynika z nowego raportu Cushman & Wakefield. Pomimo spadku wolumenu powierzchni nowych inwestycji, eksperci widzą duży potencjał dla niewielkich projektów handlowych.

REKLAMA

Z najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że Francja jest nadal największym rynkiem w Europie pod względem zasobów powierzchni handlowej wynoszącymi ok. 17,6 mln mkw. Na drugim miejscu, z tylko nieznacznie mniejszymi zasobami (17,5 mln mkw.), jest Rosja, która w tym roku wyprzedziła Wielką Brytanię (16,98 mln mkw.). Łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy mogą wynieść pod koniec bieżącego roku 161,4 mln mkw., co stanowiłoby wzrost o 4,5 proc. w stosunku do poprzedniej edycji raportu.

Polska w czołówce krajów, gdzie buduje się najwięcej galerii handlowych

Polska zajęła ważne miejsce w raporcie będąc sklasyfikowaną na trzecim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz piątym miejscu w Europie pod względem planowanej powierzchni handlowej w okresie od 2 połowy 2014 r do końca 2015 r.

Na Europę Środkowo-Wschodnią przypadnie 81 proc. nowej podaży - głównie za sprawą bardzo dużej aktywności deweloperskiej w Rosji i Turcji. Już w pierwszej połowie 2014 r. podaż w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosła 1,4 mln mkw., czyli ponad dwukrotnie więcej niż w Europie Zachodniej (637 000 mkw.).

Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. w Polsce istniały 432 obiekty handlowe o łącznej powierzchni 10 158 275 mkw. GLA. Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych (dwa kolejne są w budowie). W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. polski rynek wzbogacił się o 317 500 mkw. powierzchni w 14 nowych i 3 rozbudowanych obiektach, co oznacza wzrost o 42 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W bieżącym roku rozbudowy stanowiły ok. 5 proc. nowej podaży powierzchni handlowej.

- Największym centrum handlowym, jakie oddane zostało w Polsce w 2014 roku, jest otwarte w marcu Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 000 mkw. Drugim największy obiekt to Galeria Warmińska w Olsztynie (41 000 mkw. GLA), której otwarcie miało miejsce we wrześniu. Obecnie w budowie znajduje się ok. 850 000 mkw. powierzchni, z czego ok. 150 000 mkw. powinno trafić na rynek do końca grudnia 2014 r. - tłumaczy Magdalena Sadal, starszy konsultant w sekcji Badań Rynkowych w dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA