PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polski handel powyżej europejskiej średniej

  • Autor: propertynews.pl
  • 09 kwi 2014 13:51

Polski handel powyżej europejskiej średniej

Wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych w Polsce osiągnął wartość 224 mkw. na 1000 mieszkańców, co jest wynikiem powyżej europejskiej średniej wynoszącej 191 mkw. na 1000 mieszkańców - wynika z raportu firmy JLL.

REKLAMA

Podaż
W I kw. 2014 r. otwarto trzy centra handlowe: Atrium Felicity w Lublinie, Galerię Amber w Kaliszu oraz Galerię Siedlce w Siedlcach. Tym samym wielkość rynku centrów handlowych w Polsce wzrosła o 140 500 mkw. do poziomu 8,6 mln mkw. GLA. Z kolei, wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych osiągnął 224 mkw. / 1 000 mieszkańców, tj. powyżej średniej europejskiej 191 mkw. / 1 000 mieszkańców. Do pozostałych typów powierzchni handlowej na polskim rynku należą: parki handlowe (1,3 mln mkw.), wolnostojące obiekty handlowe (1,87 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (163 000 mkw.).

Aktywność budowlana deweloperów pozostaje względnie wysoka. 550 000 mkw. nowej powierzchni handlowej jest w budowie, w ramach centrów handlowych (87%), parków handlowych (11%) oraz jednego centrum wyprzedażowego. Aktualnie w całej Polsce w budowie pozostaje 20 centrów handlowych, takich jak m.in. Sukcesja w Łodzi (45 000 mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 500 mkw.) oraz Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 mkw.). 8 kolejnych centrów jest w procesie rozbudowy. Nowe otwarcia zostaną zdominowane przez obiekty małe i średnie (98%). W ujęciu geograficznym, przyrost powierzchni handlowej będzie zauważalny przede wszystkim we wschodnich i północno-wschodnich województwach oraz w województwie łódzkim, a także w miastach o liczbie ludności poniżej 100 000 mieszkańców.

- Mapa handlowa Polski rozwija się w coraz większym stopniu równomiernie, a lokalizacje wcześniej mniej aktywne rozszerzają swoją ofertę. Rozwija się segment centrów convenience, czyli niewielkich obiektów - zarówno centrów handlowych, jak i parków handlowych - ze zbilansowaną ofertą, w mniejszych miastach, na nienasyconych, perspektywicznych rynkach. Ten trend potwierdzają dane, z których wynika, że 42% centrów handlowych oraz 87% parków handlowych w budowie przypada na miasta poniżej 100 000 mieszkańców - komentuje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL w Polsce.

Co ciekawe, mając na uwadze wolumen nowopowstającej powierzchni, sektor handlowy jest jednak mniej aktywny niż rynek biurowy i magazynowy, w których powierzchnia w budowie w Polsce wynosi odpowiednio 1,1 mln mkw. oraz ok. 700 000 mkw.

Popyt
Pozytywne sygnały związane z sytuacją gospodarczą w Polsce wpływają na koniunkturę w sektorze nieruchomości handlowych. Lekki spadek stopy bezrobocia poniżej 14%, dynamika sprzedaży detalicznej na poziomie 7% r-d-r w lutym 2014 r. (wg GUS) oraz prognozy wzrostu gospodarczego w Polsce na poziomie 3% w br. i 3,5% w 2015 r. (za Consensus Forecast) stanowią fundamenty poprawiającej się powoli koniunktury w branży. O stabilnym rozwoju rynku świadczy fakt pojawienia się w Polsce nowych międzynarodowych operatorów handlowych np. niemieckiej sieci NEO oferującej odzież sportową, ukraińskiej sieci sal zabaw Leopark, a wcześniej np. Sports Direct czy Original Marines.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA