PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polski rynek handlowy wciąż na topie

  • Autor: Propertynews.pl
  • 23 lip 2014 17:31

Polski rynek handlowy wciąż na topie

Wysoka aktywność budowlana na rynku nieruchomości handlowych w Polsce: łącznie, w budowie jest obecnie ok. 794 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 720 000 mkw. przypada na centra handlowe. Kluczowy jest tu rozwój projektów w mniejszych miastach.

REKLAMA

Łącznie w I półroczu 2014 na rynek trafiły 252 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego ok. 205 000 mkw. przypadło na centra handlowe.

Największym centrum handlowym ukończonym w okresie od stycznia do końca czerwca było Atrium Felicity w Lublinie (73 000 mkw. GLA). W samym II kw. rynek wzbogacił się o ok. 88 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego prawie 64 000 mkw. zostało oddane do użytku w ramach trzech nowych centrów handlowych i jednej rozbudowy, a 24 000 mkw. w dwóch parkach handlowych i dwóch wolnostojących magazynach handlowych (DIY i hipermarket).

W II kw. 2014 r. otwarto takie centra handlowe jak: Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 000 mkw. GLA), marcredo Center w Kutnie (16 000 mkw. GLA) oraz Pogodne Centrum w Oleśnicy (7 700 mkw.), a o 13 000 mkw. zostało rozbudowane Gemini Park w Bielsku - Białej. Inne nowopowstałe w II kw. obiekty to: dwa parki handlowe Karuzela Park w Lublińcu i Turku, jeden wolnostojący sklep budowlany Bricoman w Jaworznie (8 100 mkw.) oraz hipermarket E.Leclerc w Szczecinie (5 000 mkw.). Za wyjątkiem Szczecina nowe obiekty handlowe w II kw. przypadły na miasta poniżej 100 000 mieszkańców.

Na koniec I półrocza 2014 r., całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 12,1 mln mkw. GLA, z czego centra handlowe stanowią 8,7 mln mkw., parki handlowe - 1,3 mln mkw., wolnostojące magazyny handlowe - 1,9 mln mkw., a centra wyprzedażowe - 163 000 mkw. Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 226 mkw. na 1 000 mieszkańców (powyżej średniej europejskiej 191 mkw., ale poniżej średniej dla krajów zachodnioeuropejskich - 255 mkw.)

W budowie jest obecnie 794 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 720 000 mkw. przypada na 31 centrów handlowych. Największe projekty w budowie to: Centrum Posnania (wcześniej Łacina) w Poznaniu (100 000 mkw.), Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 000 mkw.), Sukcesja w Łodzi (45 000 mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 500 mkw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 mkw.), Galeria Metropolia w Gdańsku (34 000 mkw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 000 mkw.). Siedem galerii jest w procesie rozbudowy (m.in. Magnolia Park we Wrocławiu).

- Widzimy utrzymujące się zainteresowanie deweloperów i najemców projektami w mniejszych miastach. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w liczbach - 37% powstającej powierzchni w centrach handlowych przypada na miasta poniżej 200 000 mieszkańców. Niemniej jednak, największe rynki również pozostają bardzo aktywne - 44% przyszłej podaży powstaje w głównych aglomeracjach kraju. Pozostała część uzupełni zasoby miast w przedziale 200 000 a 400 000 mieszkańców - komentuje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA