PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polski rynek marek luksusowych czeka dalszy rozwój

  • Autor: Propertynews.pl
  • 21 sty 2015 10:44

Polski rynek marek luksusowych czeka dalszy rozwój

Do 2017 roku wartość rynku odzieży luksusowej w Polsce wzrośnie do 2 319 mln zł (o 13 proc. w stosunku do 2014 roku), co oznacza, że w dalszym ciągu będzie to drugi co do wielkości segment dóbr luksusowych w kraju, zaraz po samochodach luksusowych i premium. Jak wynika z raportu KPMG, to jednak wartość rynku luksusowych zegarków i biżuterii będzie rosła najszybciej i do 2017 roku zwiększy się o 27 proc., osiągając 466 mln zł.

REKLAMA

Zachód cały czas wydaje więcej na dobra luksusowe

Pod względem wielkości rynku dóbr luksusowych Polska cały czas znajduje się bliżej regionu Europy Środkowo-Wschodniej niż Zachodu. Z raportu KPMG wynika, że w 2014 roku wartość rynku luksusowej odzieży i dodatków w Polsce wyniosła 2 060 mln zł i była 23-krotnie niższa od wartości rynku włoskiego czy 22-krotnie niższa od francuskiego. Jeszcze większe różnice widoczne są w przypadku rynku luksusowych zegarków i biżuterii, który w 2014 roku był wart w Polsce 368 mln zł, tj. 30 razy mniej niż we Włoszech i 27 razy mniej niż we Francji. Przyczyną tak znaczących różnic jest fakt, że liczba osób o ponadprzeciętnych dochodach w Polsce jest nadal znacznie niższa niż w krajach Zachodnich. W 2014 roku liczba osób posiadających aktywa płynne w wysokości co najmniej 1 mln dol. (HNWI - ang. high net worth individuals) wyniosła w Polsce 50 tys., podczas gdy we Francji było to 2,4 mln osób (40 razy więcej), a we Włoszech - 1,6 mln osób (32 razy więcej).

Postrzeganie odzieży jako luksusowej zależy od wysokości zarobków Wyniki raportu KPMG wskazują, że niezależnie od poziomu dochodów, Polacy zarabiający powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie kojarzą luksusowe ubrania przede wszystkim z markami Hugo Boss, Armani i Prada. Poziom zarobków wpływa już natomiast na ceny, od jakich produkt uznawany jest za luksusowy. Osoby zarabiające między 7,1 a 20 tys. zł brutto wskazywały, że garnitur luksusowy to wydatek rzędu 2,8 tys. zł, podczas gdy dla osób bogatych było to już 4,5 tys. zł. W zależności od poziomu dochodów, od 59% do 77% badanych Polaków deklarowało, że posiada luksusową odzież lub obuwie.

- Warto zwrócić uwagę, że dość duża część Polaków kupuje odzież luksusową za granicą. Zakupów poza granicami kraju dokonuje aż 38% Polaków o dochodach miesięcznych powyżej 20 tys. zł brutto, najczęściej w Stanach Zjednoczonych i we Włoszech - mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Bogaci i zamożni Polacy o luksusowych zegarkach i biżuterii

Luksusowe zegarki kojarzą się Polakom przede wszystkim z markami szwajcarskimi - Rolex, Omega i Patek Phillippe. W przypadku luksusowej biżuterii zamożni i bogaci respondenci najczęściej wskazywali natomiast marki polskie - Apart i W. Kruk. Jak wynika z raportu KPMG, odsetek osób już posiadających luksusową biżuterię lub zegarek waha się od 53% (zamożni) do 63% (bogaci), a odpowiednio 11% i 19% zamierza je nabyć w ciągu najbliższego roku. Z raportu KPMG wynika także, że luksusowe zegarki i biżuterię kupuje za granicą, najczęściej w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, od 13% zamożnych do 27% bogatych Polaków.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA