Polskie e-sklepy nie przyciągną zagranicznych klientów
W Polsce działa ponad 20 tys. sklepów internetowych, ale wciąż niewiele z nich kieruje swoją ofertę do zagranicznych klientów - wynika z raportu Fundacji im. Lesława A. Pagi. Eksperci podkreślają, że wyjście polskich firm e-commerce na rynki międzynarodowe to szansa na ich rozwój.
Wyniki raportu "E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominującym graczem?" zaprezentowano w czwartek w Warszawie.
Ekspert Fundacji im. Lesława A. Pagi Piotr Chabrowski zauważył, że umiędzynarodowienie rynku e-commerce mogłoby być szansą dla polskiego rynku, ale koszty tego są wciąż wysokie.
Pełnomocnik ds. eCommerce w Poczcie Polskiej Marek Cynowski uważa, że w naszym kraju ponad 500 tys. firm ma teoretycznie potencjał, by zaistnieć na rynku e-commerce. Dodał, że jeżeli 10 proc. z nich zdecyduje się na to, wówczas w ciągu najbliższych pięciu lat będziemy mieć ponad 50 tysięcy e-sklepów czy e-firm.
Według danych Komisji Europejskiej w latach 2004-2012 w UE odsetek konsumentów robiących zakupy przez internet wzrósł ponad dwukrotnie i sięgnął 45 proc. Polska jest poniżej średniej unijnej; zakupy w sieci deklaruje 30 proc. Polaków.
Ośrodek Ecommerce Europe przewiduje, że wynoszący 2,2 proc. udział e-commerce w europejskim PKB pod koniec 2013 r. podwoi się przed 2016 r., a potroi przed 2020 r. W opinii ekspertów Ecommerce Europe, Polska jest najszybciej rosnącym rynkiem e-commerce w UE.
Cynowski zwrócił uwagę, że nasz rynek jest wciąż niedojrzały. Jego szacowana wartość to 7,2 mld euro; dla porównania roczne obroty sieci Biedronka w 2014 roku wyniosły 7,7 mld euro - dodał.
Autorzy raportu podkreślają, że dużym ułatwieniem dla założenia biznesu w sektorze e-handlu w porównaniu z tradycyjnym handlem jest niższy kapitał początkowy oraz mniejsze zasoby potrzebne do rozszerzenia działalności za granicą. "Pierwszym krokiem powinno być udostępnienie strony sklepu w języku angielskim oraz zaoferowanie dostawy do innego kraju, dostosowanej do potrzeb różnych klientów - podkreślił Chabrowski.
"Polscy sprzedawcy powinni skupić się na precyzyjnym opisie produktów, uproszczeniu i transparentności procesów kupna i zwrotu towaru. Warto również zainwestować w dobrze zaprojektowane strony www (...) , ponieważ coraz więcej klientów kupuje poprzez urządzenia mobilne" - mówiła z kolei Iza Wiśniewska, współautorka raportu i ekspert Fundacji im. Lesława A. Pagi.
Z raportu wynika też, że przeciętny Niemiec wydaje znacznie więcej na zakupy on-line niż Polak. W 2013 roku było to odpowiednio: 1585 euro i 535 euro. Z kolei szwedzki konsument wydał w tym samym roku 1232 euro.
- 1
- 2
- EUR 0,14% 4,17 zł
- CHF 0,14% 3,48 zł
- USD 0,56% 3,39 zł
-
PT 17:50
Solar zmaga się z zakazem handlu w niedziele
-
PT 17:29
Nathaniel Robinson globalnym dyrektorem w Cushman & Wakefield
-
PT 17:12
W Inowrocławiu powstanie park handlowy
-
PT 16:43
Duże centrum hurtowe szykowane jest koło Warszawy
-
PT 16:39
Olsztyński Centaurus rośnie całodobowo
-
PT 16:21
Większy kompleks produkcyjny BBC w Mirosławcu
-
PT 16:09
Duży kompleks magazynowy Homanit powstanie w Karlinie
-
PT 15:45
Gama rośnie. Kolejny sklep dołącza do sieci
-
PT 15:43
Klub Innowatora KSSE kształci przyszłe kadry
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Hotelarze na zakupach
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
3
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
4
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
5
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
6
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
7
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
8
Chcemy być w stolicach świata mody
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!