PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Poznań to rynek podwyższonego ryzyka dla deweloperów powierzchni handlowych

  • Autor: propertynews.pl
  • 19 lut 2013 12:09

Poznań to rynek podwyższonego ryzyka dla deweloperów powierzchni handlowych

Rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w województwie wielkopolskim to obecnie ponad 752 tys. mkw., z czego 70 proc. powierzchni koncentruje się w aglomeracji poznańskiej. Poza stolicą województwa najwięcej powierzchni handlowej znajduje się w Kaliszu (56 tys. mkw.), Koninie (niecałe 50 tys. mkw.) i Lesznie (42 tys. mkw.). Nowoczesne obiekty handlowe zlokalizowane są również w Pile, Ostrowie Wielkopolskim i w Gnieźnie - wynika z danych Colliers International.

REKLAMA

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej wynosi blisko 520 tys. mkw., co plasuje ją na piątym miejscu wśród największych polskich aglomeracji.

Rynek handlowy w Poznaniu jest zdominowany przez tradycyjne centra handlowe, które stanowią 85 proc. całkowitej podaży zlokalizowanej w 13 obiektach. W ramach pozostałych formatów handlowych wskazać można jedno centrum wyprzedażowe Factory Poznań oraz jeden park handlowy - Franowo - należący do Inter Ikea.

Podaż nowej powierzchni handlowej, planowanej do oddania w Poznaniu do końca 2013 roku, wynosi ok. 75 tys. mkw. Obecnie w budowie znajdują się dwa obiekty - centrum handlowe Poznań City Center (58 tys. mkw.) połączone z dworcem kolejowym oraz wielofunkcyjny obiekt Galeria MM (ok. 5 tys. mkw. powierzchni handlowej). W planach deweloperów są kolejne inwestycje handlowe z późniejszym terminem realizacji, m.in. dwa duże centra handlowe Łacina (Apsys) i Metropolis (Echo Investment), czy mniejszy projekt Półwiejska 2. Rozbudowę Centrum Franowo o pasaż handlowy planuje również Inter Ikea. Deweloper otrzymał już pozwolenie na budowę, a ukończenie nowej części planowane jest na jesień 2013 roku.

Współczynnik dostępnych powierzchni na poznańskim rynku handlowym wynosi ok. 2,5 proc. Jest to poziom porównywalny do wielkości pustostanów odnotowanych na większości rynków handlowych głównych polskich aglomeracji miejskich.

Aglomeracja poznańska charakteryzuje się jednym z najwyższych wskaźników nasycenia powierzchnią handlową wśród głównych aglomeracji, plasując się na drugim miejscu za rynkiem wrocławskim. Nasycenie powierzchnią handlową wynosi blisko 640 mkw. na 1 000 mieszkańców. Wskazuje to na zwiększony poziom ryzyka, z którym muszą liczyć się inwestorzy planujący nowe przedsięwzięcia handlowe. Sukces nowych inwestycji będzie uzależniony od trafnego rozpoznania luk występujących na rynku, w tym odpowiedniego dopasowania wielkości i formatu centrum handlowego, właściwego doboru najemców oraz aranżacji powierzchni najmu.

  • kaplan 2013-02-27 12:42:30
    Warszawa jest liderem, ale jeśli zerkniecie do bazy Jartomu, to zobaczycie, że jednocześnie tam jest najwięcej wolnej powierzchni i co ciekawe, stosunkowo wyceny są najlepsze od dawna - hale.jartom.com/nieruchomosci/index.php?szukaj=1&lang_id=61&rodzaj_n=hale&rodzaj_t=w&woj=7&numer=&x=78&y=4

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA