PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Projekt podatku od marketów może poważnie uderzyć w polski handel

  • Autor: Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych
  • 01 lut 2016 08:03

Projekt podatku od marketów może poważnie uderzyć w polski handel Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

- Przedstawiony przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o sprzedaży detalicznej z dnia 25.01 budzi jeszcze więcej kontrowersji i pytań niż poprzedni - pisze w komentarzu Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

REKLAMA

Sam tryb pracy nad podatkiem zaskoczył chyba wszystkich, którzy uczestniczyli w rządowych konsultacjach. Podatek ewoluował “od hipermarketów” przez “sieci handlowe” na cały handel detaliczny - tradycyjny i internetowy. Wielu handlowców uważa, że proponowany przez Rząd podatek progresywny wprowadza nierówne traktowanie przedsiębiorców przez Państwo. Wdrożenie nowego podatku od obrotu w handlu detalicznym, obok istniejącego już podatku CIT i VAT, ma niewiele wspólnego ze sprawiedliwym traktowaniem, zwłaszcza w przypadku skali progresywnej jest wymierzony w jedną branżę i określone grupy firm. Dlatego jako Polska Rada Centrów Handlowych, podobnie jak inne organizacje, proponowaliśmy podatek liniowy docelowo zastępujący CIT.

Moim zdaniem, pomimo zapewnień Ministra Pawła Szałamachy o bardzo umiarkowanej stawce podatku, przy zaproponowanych stawkach bardzo wiele sieci handlowych w handlu tradycyjnym lub w e-commerce będzie miało problemy z zachowaniem rentowności. Wbrew zapewnieniom resortu finansów, ceny mogą wzrosnąć a podatek odbije się najbardziej na konsumentach. W branży spożywczej dotknie też dostawców i producentów, którzy nie zostali włączeni do konsultacji.

Nie zgadzam się z teorią, że wprowadzenie nowego podatku w okolicznościach wysokiej konkurencji nie wpłynie na ceny finalne. Nasycenie rynku handlowego w Polsce jest niewątpliwie duże, jednak podstawy ekonomii mówią, że w przypadku, gdy na rynku panuje bardzo duża konkurencja to marże są na minimalnym poziomie, który pozwala firmie jedynie przetrwać i jednocześnie przyciągnąć do siebie klienta. W sytuacji gdy Państwo podnosi podatki, przedsiębiorcy raczej podnoszą niż obniżają ceny, aby utrzymać rentowność lub optymalizują koszty operacyjne, a w pierwszej kolejności koszty zatrudnienia.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA