PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Przejmowanie przez duże sieci handlowe konkurencji będzie coraz trudniejsze

  • dlahandlu.pl
  • 29 sty 2018 13:11

Przejmowanie przez duże sieci handlowe konkurencji będzie coraz trudniejsze Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Rynek handlu w Polsce nie jest jeszcze skonsolidowany, jednak główni gracze na tym rynku to na tyle duże firmy, że wiele z nich może mieć problem z uzyskaniem zgody na przejęcie innej sieci bez żadnych warunków – ocenia prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał, w wywiadzie z serwisem dlahandlu.pl. Jego zdaniem, jest już w naszym kraju kilka dużych firm handlowych, które miałyby kłopot z uzyskaniem zgody, jeśli chciałyby kupić inną dużą sieć.

REKLAMA

Jak ocenia Marek Niechciał, rynek handlu wciąż jest rozdrobniony, także w porównaniu do innych państw, gdzie handel jest już bardziej skonsolidowany. Natomiast ekspansja dużych graczy nadal trwa, sieci zwiększają udziały w rynku i biją kolejne rekordy sprzedaży.

- Wydaje się natomiast, że rynek powoli osiąga pewną dojrzałość. Jeśli jakaś duża sieć chciałaby kupić drugą, to mogłoby się okazać, że jest tyle warunków przejęcia, że nie wiadomo, czy byłoby to opłacalne. Mogłyby także być kłopoty z odsprzedaniem części placówek innej dużej sieci. Wyobraźmy sobie taki przykład: duża sieć kupuje inną dużą sieć i warunkiem zgody jest odsprzedanie kilkudziesięciu lokalizacji. Mogłoby się okazać, że na rynku polskim nie ma takiego dużego podmiotu, który mógłby te lokalizacje kupić bez kolejnych warunków – tłumaczy Marek Niechciał.

W jego ocenie, jest już w naszym kraju kilka dużych firm handlowych, które miałyby kłopot z uzyskaniem zgody, jeśli chciałyby kupić inną dużą sieć. - Zawsze jednak patrzymy na to indywidualnie, za każdym razem badamy rynek i często otoczenie pojedynczych placówek - dodaje.

Prezes UOKiK przytoczył przykład sieci Stokrotka, którą chce przejąć litewska Maxima Grupe, właściciel obecnego już w naszym kraju Aldika.

- Stokrotka to duża sieć i transakcja została skierowana do drugiego etapu postępowania. Jeśli trzeba sprawdzić sklep po sklepie to taka sprawa trochę trwa. W tym wypadku jest też połączona z badaniem rynku – przypomina Marek Niechciał.

- Na obecnym etapie koncentracji rynku, jeśli sieci handlowe przejmowane są przez inne sieci obecne już w Polsce, to trudno, żeby takie transakcje nie przechodziły do drugiego etapu. W pierwszym etapie postępowania można podjąć decyzję, jeśli przejmowałby podmiot nieobecny jeszcze na naszym rynku – mówi.

I dodaje, że rocznie do UOKiK wpływa około 200 wniosków o koncentrację. Są to firmy z różnych branż, nie tylko handlu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - IMMOCHAN Partner serwisu - METROPROPERTIES

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA