PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Przeprowadzka ma swoje prawa, czyli o relokacjach w centrach handlowych

Przeprowadzka ma swoje prawa, czyli o relokacjach w centrach handlowych
Fot. Shutterstock
  • Autor: Michał Bisiorek, adwokat BCLA Bisiorek, Cieśliński i Wspólnicy
  • Dodano: 12 kwi 2019 08:31

Centra handlowe w Polsce czeka czas głębokich zmian. Ograniczenia handlu w niedzielę, rozwój sprzedaży e-commerce, czy zmiany nawyków zakupowych dotychczasowych klientów centrów handlowych wymuszają na właścicielach i zarządcach tego typu obiektów dostosowanie ich do zmieniających się realiów rynkowych. Dostosowanie obiektów handlowych do nowych wymogów rynkowych wiąże z koniecznością ich modernizacji, przebudowy, zmiany wystroju wnętrz, a także w znaczących przypadkach zmiany dotychczasowych powierzchni i tworzenia powierzchni dla nowych kategorii najemców. Tego typu zmiany mogą prowadzić do relokacji znajdujących się w tych obiektach najemców lub wypowiedzeniem przez właściciela obiektu umowy najmu z najemcą, jeżeli najemca nie może być relokowany na inną powierzchnię. O klauzulach relokacyjnych - mówi dla PropertyNews.pl Michał Bisiorek, adwokat BCLA Bisiorek, Cieśliński i Wspólnicy.

  • Autor: Michał Bisiorek, adwokat BCLA Bisiorek, Cieśliński i Wspólnicy
  • Dodano: 12 kwi 2019 08:31

- zbliżone parametry technicznych nowego lokalu (np. powierzchnia, miejsce położenia lokalu względem głównych ciągów komunikacyjnych oraz wejść do centrum handlowego),

- rekompensata finansowa płatnej przez wynajmującego w związku z pozostawieniem przez najemcę nakładów w relokowanym lokalu (najczęściej w wysokości kwoty niezamortyzowanych nakładów),

- kontrybucja (świadczenie pieniężne wynajmującego) na pokrycie kosztów związanych z przeniesieniem do nowego lokalu (najczęściej jest to pokrycie części kosztów związanych z wykończeniem nowego lokalu),

- pakiet marketingowy obejmujący zezwolenie na umieszczenie przez najemcę dodatkowych logotypów, wyklejeń i innych materiałów marketingowych promujących lokal najemcy w nowej lokalizacji,

- zwolnienie z czynszu lub innych opłat (np. na czas adaptacji w nowym lokalu).

Ryzyko utraty zezwolenia na prowadzenie działalności

Dla pewnej kategorii najemców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w oparciu o wcześniej udzielone zezwolenie wydawane dla określonego miejsca prowadzenia działalności, takich jak np.: apteki, sklepy z alkoholem lub punkty przyjmowania zakładów wzajemnych, utrata prawa najmu określonego lokalu może w rezultacie wiązać się z cofnięciem zezwolenia na prowadzenia działalności gospodarczej. We wskazanych działalnościach zezwolenie jest wydawane co do zasady dla konkretnego lokalu w centrum handlowym, który musi spełniać określone parametry wynikające z przepisów prawa.

Apteki

Relokacja apteki do nowego lokalu wiąże się z koniecznością zatwierdzenia wskazanego lokalu przez inspekcje farmaceutyczną, co powinno być przeprowadzone jeszcze przed wygaśnięciem umowy dla dotychczasowego lokalu. Utrata tytułu do lokalu, w którym jest prowadzona apteka powoduje, że taki najemca przestaje spełniać warunki do prowadzenia działalności aptecznej, co w rezultacie prowadzi do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki. Ponadto, lokalizacja nowego lokalu aptecznego musi uwzględniać „geografię aptek”, która z pewnymi wyjątkami zakazuje otwierania nowej apteki w promieniu 1000 metrów od innej istniejących apteki. W takim przypadku relokacja apteki w centrum handlowym może prowadzić do wygaszania działalności aptecznej najemcy, w szczególności, gdy w centrum handlowym znajduję się więcej niż jedna apteka.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.0.181
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.