PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Przeprowadzka ma swoje prawa, czyli o relokacjach w centrach handlowych

Przeprowadzka ma swoje prawa, czyli o relokacjach w centrach handlowych
Fot. Shutterstock
  • Autor: Michał Bisiorek, adwokat BCLA Bisiorek, Cieśliński i Wspólnicy
  • Dodano: 12 kwi 2019 08:31

Centra handlowe w Polsce czeka czas głębokich zmian. Ograniczenia handlu w niedzielę, rozwój sprzedaży e-commerce, czy zmiany nawyków zakupowych dotychczasowych klientów centrów handlowych wymuszają na właścicielach i zarządcach tego typu obiektów dostosowanie ich do zmieniających się realiów rynkowych. Dostosowanie obiektów handlowych do nowych wymogów rynkowych wiąże z koniecznością ich modernizacji, przebudowy, zmiany wystroju wnętrz, a także w znaczących przypadkach zmiany dotychczasowych powierzchni i tworzenia powierzchni dla nowych kategorii najemców. Tego typu zmiany mogą prowadzić do relokacji znajdujących się w tych obiektach najemców lub wypowiedzeniem przez właściciela obiektu umowy najmu z najemcą, jeżeli najemca nie może być relokowany na inną powierzchnię. O klauzulach relokacyjnych - mówi dla PropertyNews.pl Michał Bisiorek, adwokat BCLA Bisiorek, Cieśliński i Wspólnicy.

  • Autor: Michał Bisiorek, adwokat BCLA Bisiorek, Cieśliński i Wspólnicy
  • Dodano: 12 kwi 2019 08:31

Sklepy z alkoholem

Podobna sytuacja dotyczy sklepów z alkoholem. Rada gminy począwszy od 9 marca 2018 r. może w drodze uchwały ustalić maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych podobnie jak w przypadku aptek są wydawane dla konkretnego lokalu, który musi spełniać określone wymogi ustawowe. W przypadku zmiany lokalizacji punktu sprzedaży alkoholu najemca lokalu będzie zobowiązany do uzyskania nowego zezwolenia, co może być niemożliwe jeżeli w danej gminie zostanie wyczerpany limit zezwoleń na prowadzenie tego typu działalności.

Punkty przyjmowania zakładów wzajemnych

W przykładu punktów przyjmowania zakładów wzajemnych, które co prawda rzadko pojawiają się w centrach handlowych, każdy punkt przyjmowania zakładów jest wskazany w treści decyzji – zezwolenia na prowadzenie działalności bukmacherskiej. Zmiana miejsca prowadzenia działalności jest oczywiście możliwa, ale w każdym przypadku wiąże się z koniecznością zmiany treści zezwolenia i umieszczenia w nim nowej lokalizacji. Prowadzenie zaś takiej działalności bez zmiany treści decyzji wiąże się z nałożeniem na najemcy znaczących kar finansowych oraz sankcji karnoskarbowych.

Klauzule relokacyjne obecnie stają się standardem w większości umów najmu. Wynajmujący chcą mieć możliwość bardziej elastycznego doboru najemców. Najemcy do tego typu klauzul podchodzą niechętnie, gdyż obawiają się konsekwencji związanych z naruszeniem trwałość stosunku najmu. Dlatego też istotnym jest takie ustalenie pomiędzy wynajmującym i najemcą treści klauzuli relokacyjnej, aby z jednej strony była możliwość relokacji najemcy do innego lokalu, a z drugiej strony, jeżeli najemca na taką relokacje się zdecyduje, nie ponosił jej negatywnych konsekwencji.

 

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.23.234.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.