PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Przez 10 lat podwoiła się liczba obiektów handlowych

Przez 10 lat podwoiła się liczba obiektów handlowych
fot. shutterstock
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Dodano: 01 lut 2019 14:45

W ciągu 10 lat nasze nawyki zakupowe zmieniły się zdecydowanie, jesteśmy już przyzwyczajeni do dużej dostępności nowoczesnej przestrzeni handlowej, ze wszystkimi udogodnieniami. Nic dziwnego – jej ilość niemal się podwoiła, z 6,8 mln mkw. do 12 mln mkw. Obiektów handlowych mamy już w kraju 524, w 2009 r. było to 291 – informuje CBRE.

W trakcie minionych 10 lat każde z największych polskich miast miało u siebie otwarcie przynajmniej jednego, wielkopowierzchniowego i nowoczesnego centrum handlowego. W Krakowie powstała Bonarka, w Poznaniu Posnania, a w Łodzi IKEA Port Łódź, który z powierzchnią 103 tys. mkw. nosi miano największej takiej inwestycji handlowej w minionym dziesięcioleciu.

- Podobnie mocno jak rynek, zmieniły się trendy. Dziesięć lat temu obserwowaliśmy intensywną budowę nowych centrów handlowych, przede wszystkim w dużych miastach. Takie galerie pełniły wtedy rolę po prostu miejsca na duże zakupy. Dziś dostępność obiektów handlowych jest już tak duża, że muszą konkurować ze sobą oferując klientom dodatkowe atrakcje, np. strefy zabaw dla dzieci, relaksu, ciekawe przestrzenie z gastronomią, w których można odpocząć z przyjaciółmi. Widzimy wyraźnie, że inwestorzy zaczęli zwracać się w stronę modernizacji starszych obiektów, inwestują też w małe centra poza wielkimi miastami. Kolejne 10 lat na rynku handlowym będzie stało pod hasłem rewolucji technologicznej i znalezienia odpowiedniej synergii pomiędzy przestrzeniami wirtualnymi a fizycznymi sklepów – mówi Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Badań i Doradztwa CBRE.

Natomiast w przypadku rynku magazynowego, wartość inwestycji od 2009 r. urosła aż dziesięciokrotnie.

- Wartość inwestycji dziesięć lat temu wynosiła 173 mld euro, dziś jest to ponad 1,8 tys. mld euro. Dostępność powierzchni magazynowej w Polsce wzrosła ponad trzy razy, z 4,9 mln mkw. do 15,7 mln mkw. Dekadę temu inwestorzy podchodzili sceptycznie nawet do budowy małego magazynu dla konkretnego klienta. Dziś zagospodarowanych jest już większość rynków, a najsilniej rozwijają się te regionalne – inwestorzy poszukują nawet małych przestrzeni, w niedużych miejscowościach – czytamy w raporcie CBRE.

Do tego sukcesu mocno przyczynił się rozwój e-commerce i wzrost znaczenia logistyki miejskiej, tzw. dostaw ostatniej mili. Pojawiła się nagląca potrzeba budowy dużej liczby miejskich centrów magazynowych, wokół gęsto zaludnionych obszarów miejskich, w których trzeba szybko dostarczać produkty aktywnym i wymagającym konsumentom. Duże znaczenie miały także wielkoformatowe inwestycje Amazona i Zalando, które powstawały w różnych częściach Polski.

- Aż trudno uwierzyć, że minęło tylko 10 lat. Zmiana na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce jest ogromna. Dziś, w zasadzie o każdym z sektorów możemy powiedzieć, że jest dojrzały, a produkty inwestycyjne są konkurencyjne dla krajów Europy Zachodniej. To oczywiście konsekwencja znacznego rozwoju polskiej gospodarki w ostatnich latach. PKB rosło, bezrobocie malało, znacznie rozwinęła się infrastruktura drogowa – sieć autostrad wzrosła o 115%, a wszystkich dróg mamy trzy razy więcej. To miało znaczący wpływ na rozwój każdego z sektorów. Szczególnie skorzystała i cały czas korzysta na tym oczywiście logistyka – nie bez powodu od kilku sezonów cały czas powtarzamy informacje o kolejnych rekordach na rynku magazynowym – ocenia Agata Czarnecka.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.222.217
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu
REKLAMA

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.