PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Przyszedł czas na specjalizację w handlu detalicznym

  • dlahandlu.pl
  • 16 paź 2014 09:31

Zdaniem OC&C, aby klienci uznali, że dana sieć handlowa posiada najwyższe kompetencje w danej kategorii, musi ona wybrać obszar specjalizacji i konsekwentnie wywiązywać się z tej obietnicy wobec konsumentów.

REKLAMA

Rossman i IKEA, które od kilku lat zawsze plasują się w pierwszej trójce badania preferencji zakupowych OC&C, podkreślają swoją pkompetencję przede wszystkim poprzez dobór - ilościowy i jakościowy - asortymentu produktów i usług w branżach, w których się specjalizują. Delikatesy Alma Market co roku plasują się wysoko w rankingu preferencji zakupowych ze względu na swoją unikalną kompetencję oferowania ekskluzywnej żywności - od oferowania kategorii i produktów niedostępnych w innych sieciach po wystrój wnętrza swych sklepów podkreślający ekskluzywną specjalizację .

Ciekawie wygląda porównanie ocen konsumentów wobec dwóch dużych sieci - sklepów Orlenu na stacjach benzynowych oraz Żabki - które starają się przekonać do siebie kupujących tą samą specjalizacją zwaną "convenience", czyli wygodą robienia zakupów. Orlen konsekwentnie piął się w rankingu preferencji zakupowych, w tym roku po raz pierwszy awansując do pierwszej dziesiątki; Żabka każdego roku otrzymuje jedne z najniższych ocen spośród wszystkich 50 ocenianych przez konsumentów sieci.

Kompetencje Orlenu są dla konsumentów wyraziste - wygoda błyskawicznych zakupów. Tylko ściśle wybrane kategorie produktów, kawa, przekąski i w drogę. Orlen nie udaje, że można w jego sklepie zrobić też zakupy na rodzinny obiad. Żabka definiuje wygodę jako próbę maksymalizacji oferty w małym sklepie: stosunkowo szeroki asortyment, różnorodność promocji, usługi opłacania rachunków... Najwyraźniej nie jest to odbierane przez konsumentów jako przekonywujące kompetencje.

Specjalizacja rozumiana jako wyraziste kompetencje - czy to w wybranej branży, czy segmencie cenowym lub też w sposobie robienia zakupów - jest kluczowa dla uzyskania wysokiej oceny ze strony konsumentów. Silna, uznana specjalizacja wywołuje u konsumentów poczucie zaufania do sieci handlowej. W tegorocznym badaniu wyraźnie zaś widać, iż poczucie zaufania do sieci handlowej ma, spośród wszystkich ocenianych przez konsumentów kryteriów, największy wpływ na jej ogólną ocenę.

"Wszystkoizm", elegancko zwany handlem wielobranżowym, uparcie realizowany przez wiele sieci hipermarketów i supermarketów, nie znajduje atrakcyjnej formuły w czasach poszukiwania wyrazistych kompetencji. Stąd po raz kolejny, sklepy wielobranżowe okupują dół rankingu sieci handlowych w Polsce.

- Jednym z najsilniejszych współczesnych trendów konsumenckich jest potrzeba wyrażania swej odrębności, unikalności. Ale w zglobalizowanym społeczeństwie konsumentów unikalność nie służy protestowi i nie może prowadzić do alienacji. To jest unikalność w ramach obowiązujących reguł, namiastka odrębności - bezpieczna indywidualizacja - mówi Partner OC&C, Marek Zdziech.

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA