PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Quo vadis galerio?

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 28 lis 2017 14:32

Quo vadis galerio? Fot. mat. pras.

Centra handlowe to coraz częściej unikalne kompleksy z ekologicznymi rozwiązaniami, nowoczesnym designem, nietypowymi konceptami sprzedażowymi i ofertą spełniającą funkcje rozrywkowo-rekreacyjne, kulturalno-edukacyjne oraz integracyjne. O tym, jakie są obecnie trendy na rynku galerii handlowych oraz jak zmieniają się kompleksy handlowe, by odpowiadać oczekiwaniom klientów - mówi Jakub Matuszewski, wspólnik i dyrektor zarządzający sieci Wyjątkowy Prezent, oferującej upominki w formie przeżyć.

REKLAMA

Wyznacznikiem dla kierunku rozwoju galerii handlowych są dzisiaj przede wszystkim preferencje przedstawicieli pokolenia Y i Z. 

Zgodnie z raportem Colliers International, podsumowującym rynek handlowy w 2016 roku, podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła z końcem ubiegłego roku 11,2 mln mkw. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami oddawania do użytku kolejnych obiektów handlowych – zarówno w dużych, jak i mniejszych miastach. Inwestycje w tym zakresie nie zwalniają więc tempa, zmienia się za to charakter centrów handlowych. 

Gry pokoleniowe w galeriach handlowych

Istnieje kilka czynników, które mają obecnie największy wpływ na zmiany zachodzące na rynku galerii handlowych. Wśród nich warto wymienić przede wszystkim zmieniający się profil oraz różnorodność grup konsumentów, a także dynamiczny rozwój nowych technologii. Wśród klientów galerii handlowych możemy obecnie wymienić przedstawicieli pokolenia baby boomers, X, Y i Z. Każde z nich ma odmienne podejście do procesu zakupowego i tym samym, inne oczekiwania względem galerii handlowych. Najstarsze pokolenia mają tradycyjne podejście do procesu zakupowego, nie lubią zmian, preferują małe i średnie kompleksy handlowe, gdzie mogą udać się na zakupy do sprawdzonych, ulubionych sklepów. Generacja X to obecnie strategiczni klienci galerii handlowych, lubiący spędzać tam czas rodzinnie, korzystając ze strefy zakupów i rozrywki, lojalni względem wybranych marek, chętnie śledzący ofertę i promocje. Najbardziej wymagający są jednak przedstawiciele tych najmłodszych pokoleń, jako że to osoby najbardziej świadome, z konkretnymi oczekiwaniami i potrzebą ciągłej stymulacji, ale i bardzo podatne na trendy. To również osoby skoncentrowane na konsumpcji, przywiązujące wagę do jakości życia i ciekawych form spędzania wolnego czasu. Ygreki i Zety są wychowani w świecie nowych technologii, chętnie korzystają z zakupów online, uważnie śledzą losy firm i marek w internecie oraz w mediach społecznościowych – sprawia to, że galerie handlowe muszą przekształcać się tak, by zaoferować więcej niż tylko możliwość zrobienia zakupów. Zwłaszcza, że to właśnie przedstawiciele tych najmłodszych pokoleń będą wkrótce stanowić główną grupę odbiorców kompleksów handlowych.

Od galerii handlowej do galerii społecznościowej

W związku ze zmianami pokoleniowymi oraz dynamicznym rozwojem nowych technologii, galerie handlowe zmierzają w kierunku formuły galerii społecznościowych. Zarządcy centrów handlowych są świadomi, że dla klientów nie liczy się już jedynie oferta handlowa i sprawne zrobienie zakupów. Chodzi o to, by sama wizyta w galerii wiązała się z przyjemnym doświadczeniem, ciekawym spędzeniem czasu i pozytywnymi emocjami, nawet gdy nie mamy w planach zakupów. Mało tego – galeria ma stać się miejscem, gdzie udajemy się w celu zaspokojenia różnych, nie tylko zakupowych potrzeb. W związku z tym na pierwszy plan wysuwa się trend zwany „retailtainment”, w którym to atrakcje rozrywkowo-rekreacyjne stają się kluczowym elementem oferty danego obiektu. Już teraz stanowi ona zwykle od 10 do 15 proc. powierzchni lokalu, choć w nowo powstałych galeriach często przekracza ona i tę liczbę. Nie ogranicza się przy tym do kina, studia fitness i strefy gastronomicznej z jedzeniem typu fast-food. Do galerii wkraczają dzisiaj klimatyczne bary z rzemieślniczymi piwami, dobre restauracje, szkoły tańca, salony masażu czy specjalnie zaprojektowane przestrzenie kreatywne dla najmłodszych. Oczekiwania klientów idą jednak o krok dalej, co sprawia, że poza tzw. strefą leisure, galerie inwestują też w strefy kulturalno-edukacyjne, stając się miejscem spotkań i różnorodnej, twórczej formy spędzania czasu np. w ramach wystaw czy koncertów. W wielu centrach handlowych pojawiają się też przestrzenie biurowe, a w ostatnim czasie także co-workingowe, które sprzyjają interakcji i spełnianiu funkcji galerii społecznościowej. Poza bogatą ofertą, ewoluuje też aranżacja przestrzeni kompleksów handlowych. Coraz częściej liczy się nowoczesny design, nie przez przypadek galerie powstają np. w przebudowanych i na nowo zaaranżowanych historycznych budynkach. Szczególnie przedstawiciele najmłodszych pokoleń zwracają też uwagę na to, w jaki sposób dany kompleks handlowy wpisuje się w przestrzeń miejską oraz czy są w nim zastosowane ekologiczne rozwiązania. Galeria to nie tylko budynek – liczy się również jej integracja z otoczeniem, adaptacja do tkanki miejskiej. Stąd też dbałość o zieleń na terenie kompleksów handlowych (w ostatnim czasie pojawiają się np. ogrody i ule na dachach centrów handlowych), czy też atrakcje zachęcające do spędzania czasu na zewnątrz, w pobliżu galerii, takie jak lodowisko, sztuczna plaża czy ścianka wspinaczkowa.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.