PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rekordowy wzrost powierzchni handlowych w Europie

  • Autor: propertynews.pl
  • 05 sie 2013 13:59

Rekordowy wzrost powierzchni handlowych w Europie

W Europie buduje się obecnie 50 proc. więcej powierzchni handlowych niż rok temu. Najaktywniejsze rynki to Turcja, Rosja, Ukraina i Polska. Jednak, jak pokazują badanie CBRE, w Warszawie nadal brakuje wysokiej jakości powierzchni handlowych.

REKLAMA

Obecnie w Europie w budowie znajduje się rekordowa ilość powierzchni handlowych, bo aż 11,9 mln mkw. Stanowi to 50proc. wzrost w ujęciu rocznym w porównaniu do 2012 roku, kiedy w budowie było 7,2 miliona mkw. W Polsce powstaje obecnie 750.467 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych, wynika z raportu CBRE.

Całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce wynosi 9,3 mln mkw. w 420 obiektach. Ponad połowa powierzchni zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach: w Warszawie (1,4 mln mkw. w 42 centrach), w Katowicach (1,03 mln mkw.), w Trójmieście (blisko 620.000 mkw.), we Wrocławiu (540.000 mkw.), w Łodzi i Poznaniu (po 510.000 mkw.) oraz Krakowie (495.000 mkw.). Nowoczesne powierzchnie handlowe w przeważającej mierze zlokalizowane są w centrach handlowych, ale także w parkach handlowych i centrach outletowych. Trójmiasto posiada najwyższe nasycenie powierzchniami handlowymi, wskaźnik ten wynosi 500 mkw. na 1 000 mieszkańców. Wśród dużych miast najniższy wskaźnik notowany jest w aglomeracji krakowskiej - 250 mkw. na 1 000 mieszkańców. Średnie nasycenie dla ośmiu aglomeracji wynosi 413 mkw. na1 000 mieszkańców, a uwzględniając powierzchnie aktualnie w budowie, jest to 444 mkw. na 1 000 mieszkańców.

- Na ogół rynek uznaje się za nasycony, jeżeli wskaźnik wynosi 750 mkw. na każdy tysiąc mieszkańców. Warto jednak pamiętać, że każde miasto jest osobnym przypadkiem i oprócz tradycyjnych powierzchni handlowych, są także nisze rynkowe, które są w stanie pomieścić takie projekty jak parki handlowe, centra handlowe czy centra specjalistyczne. W siedmiu największych polskich aglomeracjach odsetek wolnych powierzchni jest stosunkowo niewielki i waha się w granicach od 1,6 proc. w aglomeracji katowickiej do 4,5proc. w Krakowie. Wolne powierzchnie znajdują się zazwyczaj w mniej atrakcyjnych obiektach, podczas gdy w centrach handlowych najwyższej jakości nie ma dostępnych miejsc, mówi Beata Kokeli, senior director, Dział Powierzchni Handlowych, CBRE w Polsce.

W 2012 roku odnotowano gwałtowny wzrost liczby niewielkich centrów i parków handlowych o powierzchni nie przekraczającej 5.000 mkw., jak np. budowane przez Czerwoną Torebkę, Dekadę i Budrem. Ponadto rośnie też liczba centrów outletowych - w marcu 2012 roku otwarty został Factory Outlet Annopol, ukończone zostały także Szczecin Outlet Park i Ptak Outlet w Rzgowie koło Łódzi.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA