PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Rok zakazanych niedziel w opinii centrów handlowych

Rok zakazanych niedziel w opinii centrów handlowych
Fot. shutterstock
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 04 mar 2019 08:50

Minął rok od wprowadzenia częściowego zakazu handlu w niedzielę. Odwiedzalność centrów handlowych spadła w tym czasie o 4 proc. Obroty w wielu przypadkach wzrosły lub utrzymywały się na poziomie sprzed roku. Eksperci wskazują jednak, że mogłyby być znacznie wyższe, gdyby zakaz nie obowiązywał. 12 miesięcy po wejściu w życie Ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę redakcja PropertyNews.pl podsumowuje zmiany.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 04 mar 2019 08:50

Rok po wprowadzeniu przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele regulacje negatywnie ocenia zarówno Polska Rada Centrów Handlowych jak i przedstawiciele poszczególnych centrów.

- Udziały w rynku tracą małe i średnie sklepy spożywcze wobec dyskontów i stacji benzynowych.  Polscy konsumenci poczuli się zdezorientowani, a każdy kolejny miesiąc z ograniczeniami generuje zmiany zachowań Polaków, choć wcale nie wzrasta poparcie dla idei zakazu. Wiele ustawowych wyłączeń do dziś pozostaje niejasnych, czego świadectwem są pierwsze wyroki sądów, w wielu wypadkach orzekających na korzyść przedsiębiorców i ukazujących słabości legislacyjne samej ustawy – mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

 - Ustawa o zakazie handlu w niedzielę i święta negatywnie wpływa na gospodarkę. Także rynek centrów handlowych w 2018 odczuwa spadki w dynamice wzrostu, a o ustawie mówi się dzisiaj wprost, jak o spowalniaczu jego rozwoju – wskazuje z kolei Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding. - Spada dynamika sprzedaży. O tym problemie coraz głośniej i otwarcie mówią m.in. przedstawiciele polskich sieci odzieżowych. To zjawisko, które jest hamulcem ich rozwoju. Po drugie, część deweloperów mając przed sobą pogłębiający się zakaz zmuszona została do zrewidowania swoich planów inwestycyjnych dotyczących zarówno istniejących już projektów, jak i tych planowanych.  Po trzecie, sieci handlowe obecne w galeriach zmuszone są dziś szukać nowych kanałów sprzedaży, co siłą rzeczy rodzi zagrożenie dla tradycyjnego kanału handlu, bardzo mocnego w Polsce – dodaje Anna Malcharek.

Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta weszła w życie 1 marca 2018 roku. Zgodnie z nią handel w niedziele w 2019 roku będzie dozwolony w jedną niedzielę w miesiącu - ostatnią, a także w dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie i w niedzielę poprzedzającą Wielkanoc.

Spadek odwiedzalności a obroty 

Wprowadzenie zakazu handlu niedzielę wpłynęło bezpośrednio na wyniki odwiedzalności centrów i parków handlowych. Według analiz Polskiej Rady Centrów Handlowych ko­lejne miesiące w okresie marzec-grudzień 2018 roku przyniosły średni spadek w ujęciu rok do roku w wysokości 4 proc. Największy odnotowany został w kwietniu – 9 proc. wobec roku poprzedniego. Zmiana skumu­lowana za okres marzec-grudzień 2018 wyniosła również -4 proc.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.221.160
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.