PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rośnie presja na starsze obiekty handlowe

  • Autor: Propertynews.pl
  • 30 lip 2014 12:44

Rośnie presja na starsze obiekty handlowe

Rynek handlowy w Polsce w I poł. 2014 roku powiększył się o 266 000 mkw. nowej powierzchni w 13 nowych obiektach i 3 rozbudowach nieruchomości już istniejących. Na decyzje deweloperów o realizacji kolejnych projektów wpływ mają pozytywne wyniki gospodarcze jak wzrost PKB i sprzedaży detalicznej, spadające bezrobocie, poprawiająca się koniunktura konsumencka i wzmacniająca się siła nabywcza Polaków - wynika z danych DTZ.

REKLAMA

Na koniec I poł. 2014 r. wielkość całkowitych zasobów nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 12,45 mln mkw. powierzchni najmu, z czego 75 proc. wielkości rynku (9,3 mln m kw.) przypada na centra handlowe i handlowo - rozrywkowe.

Po okresie wzmożonej aktywności budowlanej w 2013 r., działalność deweloperów w głównych aglomeracjach zdecydowanie osłabła. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej została dostarczona na rynki miast o populacji poniżej 100 000, a kolejne 22 proc. - miast zamieszkanych przez 100 000 - 200 000 osób. Atrium Felicity w Lublinie, duży kompleks handlowo - rozrywkowy o powierzchni najmu 73 000 mkw., to jedyny obiekt otwarty w mieście o wielkości populacji 200 000 - 400 000.

Obecnie 635 000 mkw. powierzchni najmu centrów handlowych jest na etapie budowy, z czego do końca roku dostarczone zostanie 225 000 mkw. Prawie połowa powierzchni znajdującej się w fazie budowy realizowana jest w miastach o wielkości populacji poniżej 200 000 mieszkańców.

Obecnie 142 500 mkw. powierzchni najmu (co odpowiada 22 proc. powierzchni będącej w budowie) to przebudowy i rozbudowy działających już, starszych obiektów.

Wskutek przesunięcia zainteresowania deweloperów, obserwowany jest wzrost wagi sektora małych obiektów handlowych typu "convenience" (obejmujący centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu „strip mall"). Na bieżący rok planowane jest również otwarcie pierwszego centrum wyprzedażowego w mieście mniejszym niż główne aglomeracje (City Outlet w Lublinie).

Zainteresowanie polskim rynkiem ze strony nowych marek handlowych jest poparte dobrymi wynikami gospodarki oraz powiększającą się grupą konsumentów. W I poł. 2014 r. pula sieci handlowych aktywnych w Polsce powiększyła się o kilka nowych nazw, jak np. NEO (nowa marka grupy Adidas), Desigual, CityFiT, Leopark, Lidia Kalita. Potencjalni nowi najemcy dokładnie rozważają najlepsze możliwości ekspansji na polski rynek.

Mając na uwadze ograniczoną wielkość powierzchni dostępnej do wynajęcia w wiodących centrach handlowych w Polsce, realizacja szybkiej ekspansji przez najemców dużych powierzchni z branży mody może być utrudniona. W czerwcu 2014 w centrum handlowym Karolinka w Opolu został otwarty, pod nową nazwą Auchan, pierwszy po rebrandingu hipermarket poprzednio działający w sieci Real.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA